Full version: Ogärs eller ?
Alba
Jag funderar över vad detta är - det har kommit i flera krukor som jag haft ute under vintern i pallkrage.
Ogräs eller ...?

1
[attachment=51139:Fr_ga_17juni_001.jpg]

2
[attachment=51140:Fr_ga_17juni_004_.jpg]

Olle A
Den första kan vara knölklocka, som är ett hemskt ogräs.

Olle
Alba
Knölklocka - usch - den som jag försökt utrota. Jag tyckte inte bladen var lik den men det kan ju bero på att de växer i en liten torr kruka.
Alba
Ingen som har tips på 2:an
Bassam
Hej
Jag tycker att nummer 2 ser ut som Kris och det är ogräs.

H:Bassam
ingrids
tvåan är lik fröplantor jag har i gruset vid entrén. I så fall är det endera en näva eller ett ogräs, där jag just nu lutar åt näva.
Alba
CITAT (ingrids @ 18-06-2010, 13:01) *
tvåan är lik fröplantor jag har i gruset vid entrén. I så fall är det endera en näva eller ett ogräs, där jag just nu lutar åt näva.

Inte omöjligt att det är en näva.
Jag ska ge de bättre jord i en kruka så får jag se vad det blir.
thanks.gif

CITAT (Bassam @ 18-06-2010, 12:53) *
Hej

Jag hoppas att det inte är Kirskål.
Ska ha plantan under kontroll.
thanks.gif
varghem
CITAT (Bassam @ 18-06-2010, 12:53) *
Hej

Det är då absolut inte kirskål, ser ut som en näva... kirskål har ju totalt annorlunda blad
Peztis
Jag undrar om inte den första är en prickklocka, ser ut som de som invanderat mina rabatter i alla fall!
Eva 33c
Tvåan är väldigt likt björk också.. Det beror lite på hur stor den är egentligen. De flesta av oss här som frösår perenner har nog någon gång i sitt liv fött upp en björk rolleyes.gif
Alba
CITAT (Eva 33c @ 20-06-2010, 21:26) *
Tvåan är väldigt likt björk också.. Det beror lite på hur stor den är egentligen. De flesta av oss här som frösår perenner har nog någon gång i sitt liv fött upp en björk rolleyes.gif

Jaaa - vem har inte drivit upp björk angry.gif

Jag tycker inte den liknar mina tidigare björkplantor men det kanske är en annan sort.

Bladen är en aning ludna.
Eva 33c
OK har du redan odlat björk så stämmer nog din känsla av det här är något annat. Jag tycker att de ogräs man odlat (av misstag eller nyfikenhet) lär man sig känna igen på ett tidigt stadium. Hoppas det är nåt roligt du har i krukan. tummenupp.gif
Annie-72
Jag är övertygad näva.. Dock har den nog stått näringsfattigt och lite torrt då den är lite blek i sin framtoning.. smile.gif
Alba
Men så spännande. Det stämemr som du säger. Den har stårr i liten kruka och ingen näring alls i jorden. Tror den kan vara 2 år.
Nu ska den få marknadens bästa jord och omvårdnad.
thanks.gif
*Stintan*
Det kanske blir ett vårdträd biggrin.gif
ebbab
Jag skulle gissa att nr 2 är en malva. Vilken också är en rätt trevlig växt att ha, så spara på och se vad det blir!
Alba
Nu har jag planterat båda i krukor. Fortsättning följer.

Tack för alla tips.

CITAT (*Stintan* @ 22-06-2010, 11:26) *
Det kanske blir ett vårdträd biggrin.gif

Ja - varför inte whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon