Alexander-VG-zon3
hejsan

någon som kan säga vilken ros detta är ?

blommar rikligt nu i mitten-slutet av juni. doftar. fint och sirligt bladverk (rönnliknade blad). skickar mängder med rotskott. ca 1,5m - 2m i höjd.

jag själv har funderat på Nevada eller en pimpinellros, men jag är inte säker, ros-arter och sorter är ju inte mitt starkaste område.

så det skulle vara kul att veta vilken ros det är, tacksam för svar.

bilder
[attachment=51141:DSC_1711.JPG]
[attachment=51142:DSC_1712.JPG]
svennis
En PLENA, pimpinellros. Rosa spinosissima.
Släkt med Finlands vita ... yes.gif
Ezereht
Jag trodde de var samma sak som Finlands vita ros. Vad är skillnaden då Svennis?

En kompis hade nämligen köpt en sån, och hon hade redan Findlands vita ros på ett annat ställe. Tänkte nu blir det två likadana rosbuskar (iofs fina så det gör ju inget).
kerstin z5-6
Finska Rosensällskapet har gett ut ett häfte om pimpineller. På svenska; "Midsommarrosen 0ch andra pimpinellrosor"
"Finlands vita ros , >Midsommarbruden,mfl namn är alla vad jag förstår kloner av denna urspungs ros.Variationerna finns i blomstorlek med mera.jag har en Plena" och Plena 2? from Blomquists i Finland, och en Västerbottnisk Finlands vita" och en Juhannusmorsian" som alla liknar varandra men ändå inte är helt lika.tex skiljer blomstorleken .
Alexander-VG-zon3
CITAT (svennis @ 17-06-2010, 14:40) *
Släkt med Finlands vita ... yes.gif

tusen tack för namnet, då var jag inte helt fel även om jag var väldigt osäker.

roligt att få exakt namn på den, thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon