Full version: Borstnejlika
abbbe
Jag har sått borstnejlikor. Vilken tur att de fortfarande säljs, som frön åtminstone!
Jag sådde lite i slutet av maj och nu har de vuxit och är i kruka. Men vad är syftet med att man kan så de under sommaren? De kommer ju att vissna ner under hösten/vintern och börja om på nytt under våren? Sedan tänker jag ha de i kruka över vintern, för att plantera ut direkt på våren. Klarar de av en vinter i kruka tror ni?
Hur har ni gjort annars?
Åsa, mälardalen zon 2
Om de ska ut i trädgården är det ofta bäst om de planteras där redan första sommaren, det är onödigt att ha dem i krukor + det är svårare att övervintra dem i krukor än i marken. Borstnejlikor blommar oftast inte första året vid sådd, ofta står det att de är 2-åriga men jag räknar dem som perenner för oftast kommer de ju igen varje år eftersom många sorter skjuter sidorosetter hela tiden.
skogstroll
jag fick små plantor av mor för några år sen, och de kommer åter varje år smile.gif Mina står utomhus året runt i en rabatt
abbbe
Ha överseende att jag numer (för tillfället) är balkongodlare!
Måste ha dem i krukor alltså, får se hur det går. Jag vet förresten att de inte blommar detta år och att de är mer perenna än tvååriga för att de sprider sig med sidorosetter, jag har trots allt haft de i min före detta trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon