Full version: Helleborus Nigra
Pia L
Jag köpte för några veckor sedan en julros märkt Helleborus Nigra, men nu när jag googlar på namnet så stämmer växten bara delvis.
Vissa blommor är kritvita och andra helt gröna, dessutom så har några av blommorna som stora svullna frökapslar och kan man göra något med dom och när i så fall.
Mitt dilemma just nu är att när man googlat fram namn på vad det skulle kunna vara så är tydligen den äppelgröna sorten inte riktigt härdig, den är placerad vid en stor sten i väster i zon 4-5, kommer den att kunna överleva vintern eller måste jag täcka och hur i så fall.
ingrids
Om jag minns rätt från trädgårdmässan för några år sedan förklarade mannen från Ulriksdal att Nigra kan vissna grönt, d.v.s. det är blommorna som nästan blommat ut som blir gröna innan de blir gula/bruna. Har du kritvita blommor på den också är det nog så att du har en Nigra som vissnar grönt (ifall alla gjorde det eller främst vissa namnsorter har fallit ur minnet).
Pia L
ingrids : Det kan nog stämma för det är dom gröna "blommorna" som har svullna frökapslar.
Undrar även om man ska ta tillvara på eventuella frön, ska kapseln tas isär eller planteras hel, dom ska tydligen sås färska om jag har förstått det rätt.
KarinSKARA
Kappslaran innehåller massor med små svarta frön. Vill du ha kontroll på dem bör du trä över lite tubgasbinda som samlar upp fröna. TA EJ av kapslarna i förtid, då gror de EJ.
Annars rekomenderar jag dig att låta naturen ha sin gång och att den släpper fröna rakt ner. Mindre besvär, lite färre plantor kanske men oftast tillräckligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon