Danne031
Detta är bara andra sommaren vi bor i huset, för info.
Förra året blommade den något våldsamt, 3-4m bred och nästan lika hög så mycket rosalila var det i trädgården biggrin.gif
Men i år har den knappt en fjärededel av antalet blommor, däremot kommer det istället massvis av bladskott om man säger så. Det känns som att alla bladskotten´kommer där det inte kommer blommor.
Varför är det så? Är det något jag gjort?
Mig veterligen gjorde den gamla tanten innan oss inte mycket med trädgården, förra sommaren gödslade jag när det är brukligt, efter blomning och [kommer inte ihåg].
Gunilla T
Du har inte gjort något fel - Rh. kan vara lite ojämna i blomningen mellan olika år. Det har inte heller varit en gynnsam vinter för Rhododendron.

Det du ser på busken nu är nytillväxten, vackert och alldeles normalt.

Du kanske kan jordförbättra med Rhododendron jord och okalkad och ogödslad blöt torv. Lite omsorg mår din buske bra av.

Lycka till med din vackra växt!
Danne031
Okej skönt att höra smile.gif

Förresten, gör det någon skillnad om man nyper av stänglarna efter blomning? Är det något man bör göra/undvika?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon