|
Nettan8
17-06-2010, 21:42
Fick Allt om trädggård idag och lånar ett stycke ur detta nummer som jag tyckte va kul. Vi är duktiga på att berätta för andra om hur allt ska vara osv, men vad slarvar du med i din egen trädgård?? Jag börjar: Jag är ganska dålig på att rengöra mina redskap efter användning, jag klipper inte ner mina klematis efter att jag planterat dem, o säkert massa mer som jag ej kommer på just nu,,,
Jag dräller redskap/grejer omkring mig.
Planteringspaden eller vattenkannan finns aldrig där den ska vara.
Som ett talande bevis behöver man bara se foton från min trädgård. Det finns inte ett kort där det inte är en vattenslang, en kratta, stövlar eller något annat oinplockat som stör i bilden
/Anki
Jag är likadan som Anki, men gubben går efter och plockar, eller om jag inte har så jätteont, tvingar mig att plocka i ordning. Han hatar oreda i trädgården. Hemma är en annan sak, tyvärr, kanske jag ska tillägga.  Sen är jag för lat för att samla in allt ogräs som jag rycker, ofta hamnar den på ett osynligt ställe närmast där jag är istället för i komposten, vilket är himla dumt då jag vägrar att släpa köpejord till ön och färdig kompost är bristvara. Har två komposter i gång för jämnan, en med nytt avfall och en med färdig jord som allt som oftast är tom.
kerstin z5-6
17-06-2010, 23:25
Allt, vattning räfs, allt som jag ger goda råd om
DykUnderYtan
18-06-2010, 07:42
Nyinköpta och delade plantor står i krukor lite här och där. Tanken är förstås att de ska få nya fina rabatter att bo i meeeen... det får vänta en dag till.
skogstroll
18-06-2010, 07:50
hehe likadant här, har två klematisar som står och väntar på en bra plats (inte för att jag har så många...) ... skulle nog kunna rensa ogräs lite mera också...
Aqvakul
18-06-2010, 07:59
Om man som jag växt upp med hårt trädgårdsarbete och haft två stora trädgårdar samtidgt då barnen växte upp, så är det skönt att kunna "slarva" nu och mest njuta..
Jag
+ räfsar så lite jag kan
+ förodlar inte längre
+ köper färdiga plantor
+ satsar på tåliga växter
+ satsar mer på buskar och tåliga rosor än på perenner..
och jag skäms inte ett dugg...
fast ibland får man ett ryck och skaffar sig lite extra jobb..
krukan82
18-06-2010, 08:52
Vattning! så otroligt tråkigt att släpa runt på slangen..
Nettan8
18-06-2010, 09:41
CITAT (DykUnderYtan @ 18-06-2010, 08:42)  Nyinköpta och delade plantor står i krukor lite här och där. Tanken är förstås att de ska få nya fina rabatter att bo i meeeen... det får vänta en dag till. Känner igen det där. Älskar att shoppa växter men sen kommer de inte i jorden när de ska,,,,,,,,,
skogstroll
18-06-2010, 09:41
CITAT (krukan82 @ 18-06-2010, 09:52)  Vattning! så otroligt tråkigt att släpa runt på slangen.. och det förbaskade eländet korvar sig ju också
Chamomille
18-06-2010, 10:07
Saxar och sekatörer. Härom dagen körde sambon över min sekatör med gräsklipparen. Den gick i 3 delar. Den sista delen har vi inte hittat än. CITAT (skogstroll @ 18-06-2010, 10:41)  och det förbaskade eländet korvar sig ju också  Jaa. När skall någon uppfinna trådlösa vattenslangar?
fuchsian
18-06-2010, 10:16
CITAT (Anma @ 17-06-2010, 23:37)  Jag är likadan som Anki, men gubben går efter och plockar, eller om jag inte har så jätteont, tvingar mig att plocka i ordning. Han hatar oreda i trädgården. Hemma är en annan sak, tyvärr, kanske jag ska tillägga.  Sen är jag för lat för att samla in allt ogräs som jag rycker, ofta hamnar den på ett osynligt ställe närmast där jag är istället för i komposten, vilket är himla dumt då jag vägrar att släpa köpejord till ön och färdig kompost är bristvara. Har två komposter i gång för jämnan, en med nytt avfall och en med färdig jord som allt som oftast är tom. Anma och Anki, .. jag får nog instämma ....  med er båda. Plantering och inköp av växter står jag för, sedan tar orken .. liksom ... slut ...  och maken städar för det mesta efter mig, för han måste köra skräpet till tippen, men jag sorterar skräpet, så då knorrar han mindre på mig. .... Han är en spyvel att hitta fel, när jag vill visa mina ansträngningar .... men jag lyssnar inte på det örat är då lika döv som vår gamla hund.....  Jag har inga komposter, även att jag ville ha det, men jag tror nog att det klarar sig ändå till det bästa .... Fuchian CITAT (Chamomille @ 18-06-2010, 11:07)  Saxar och sekatörer. Härom dagen körde sambon över min sekatör med gräsklipparen. Den gick i 3 delar. Den sista delen har vi inte hittat än. Jaa. När skall någon uppfinna trådlösa vattenslangar? Chamomille .... känner till detta, sladdar hit och dit, även att vi har kranar på olika ställen så likväl är man bekväm av sig. Hittar du eller uppfinner det trådlösa så meddela också mej men jag tror att det är lite av allemans beskymmer när man har ett hus.... Fuchian
Klänglilja
18-06-2010, 11:29
Slarva på det gynnar mångfalden
Alexander-VG-zon3
18-06-2010, 11:41
jag är slarvig med att städa upp efter mig sedan lägger jag redskap och krukor och jordsäckar här och där.
jag är slarvig med att låta mina växter torka upp. jag gillar att ge mycket vatten och näring.
annars gillar jag att beskär, plantera om, rensa ogräs och städa i trädgården.
Skruttis
18-06-2010, 12:01
Slarvar med att bära ogräsrens till komposten. Är väldigt vanligt att jag i förbifarten rycker upp lite ogräs varstans, och har jag inte renshinken med mig så hamnar det i små högar i gräsmattan.  Sedan får maken gå efter mig och plocka upp halvvissna högar. Tur för mig att han tar det med ro.
hattstugan
18-06-2010, 12:43
Slarvar med att glömma tömma skottkärran! Glömmer var jag lagt olika redskap och får irra runt för att minnas var de var senast! Slarvar med vattningen åxå!
Här är en till som har små plantor stående lite här och var för plantering. När de sen kommer i jorden är jag dålig på att vattna. Slangen vill jag inte ens försöka mig på. Jag går med kannor till det nyplanterade. OM jag gör det alltså. Men jag måste ha lyckats både plantera och vattna för just nu är det underbart vackert i trädgården.
Nettan8
18-06-2010, 13:20
CITAT (Chamomille @ 18-06-2010, 11:07)  Saxar och sekatörer. Härom dagen körde sambon över min sekatör med gräsklipparen. Den gick i 3 delar. Den sista delen har vi inte hittat än. Jaa. När skall någon uppfinna trådlösa vattenslangar?
Chamomille
18-06-2010, 14:13
Dessutom slarvar jag med att inte stänga av vattnet på utsidan... Det resulterar i att brunnen blir tom pga att gardenakopplingen far åt helsefyr när solen ligger på. Gissa vem som blir arg då
skogstroll
18-06-2010, 14:15
hehe, ibland kan jag vakna mitt i natten och komma på att jag måste stänga av kran... så då blir det springa ut  annars kan jag inte somna om
bergvallmo
18-06-2010, 14:52
Så härligt att höra att ni alla är som folk. Att ni glömmer och slarvar lite till mans Jag önskar att jag orkade klippa gräset oftare, fast det bästa när man slänger det där ogräset i små högar på gräsmattan är att det försvinner när man väl klipper...
Chamomille
18-06-2010, 17:31
CITAT (fuchian @ 18-06-2010, 11:16)  Chamomille .... känner till detta, sladdar hit och dit, även att vi har kranar på olika ställen så likväl är man bekväm av sig. Hittar du eller uppfinner det trådlösa så meddela också mej men jag tror att det är lite av allemans beskymmer när man har ett hus.... Fuchian Nu har jag nog snart kommit på det
Det jag slarvar mest med är nog plneringaen av trädgården. Jag trycker ner plantor o frön både här o där. Visst växer det rejält o bra, men någon designad o välplanerad trädgård har jag inte. Att få bort stenar som dyker upp ur underjorden och skadar gräsklipparen borde vara självklart. Men icke sa nicke. Tar dom nästa gång, eller nästa gång. Pu va jobbigt.
Överbölingen
19-06-2010, 13:36
Det finns igenting som jag inte slarvar med. Jag har suttit en lång stund och funderat. Nyss var det ett kort regnuppehåll så Eva och jag hann plantera ett par celebriteter från Älvsjömässan. Normalt brukar de få gå högskola obestämd tid i pallkragarna i "lustgården". Dit gick jag för att leta igen planteringsspaden men Eva ropade upp mig igen för den hade hon hämtat. För två år sedan hittade jag igen grepen i perlandet. Handtaget stack upp någon cm ur snön. Då hade vi mycket snö. Tro nu inte att den stod oanvänd under fjolåret. Men i våras stack den upp ur snön på samma ställe! Svårast att hålla reda på är alla mätredskap.T ex tumstocken. Den kan försvinna spårlöst i ett tomt rum som man skall till att tapetsera. Halva arbetstiden går alltid åt att leta redskap.
CITAT (Chamomille @ 18-06-2010, 11:07)  Saxar och sekatörer. Härom dagen körde sambon över min sekatör med gräsklipparen. Den gick i 3 delar. Den sista delen har vi inte hittat än.
Jaa. När skall någon uppfinna trådlösa vattenslangar? Huuuu! Läskigt! Tycker det är så vidrigt när det säger PLOOOOOINK i gräsklipparen och så skjuter den iväg en sten som hamnat i gräset! Min farmor fick en sådan sten på smalbenet när hon klippte (Hos sig, inte hos mig! Ärftligt?) och det blev ett svårläkt sår! Trådlösa vattenslangar! Åh vilken dröm! Det finns väl de som inte ska korva sig men om de finkar får någon annan svara på... Mina bekännelser då...  * På uteplatsen står en krusbär samt en björnbär som nog borde komma i jorden snarast - fast de ser ju ut att må bra ännu så länge! * Utmed rabatterna är det små högar med ogräs allt som oftast. De försvinner dock den dag jag kör gräsklipparen över dem! Av jord är du kommen... * Jag är ganska duktig på att samla ihop redskapen efter mig men jag får alltid numer ta en extra runda och plocka undan efter min son som drar iväg med alla redskap och skottkärror. OK, jag ställer inte in dem i förrådet men de står i alla fall på ett ställe och inte så man snavar över dem. Eller krattan med piggarna uppåt! * Gödsling. Jag är RIKTIGT RIKTIGT dålig på att gödsla! Fast jag har skärpt mig något. * Kompostkvarnen. Nej, det är inte ett berg, det är grenar som jag något annat år ska köra i kompostkvarnen. * Komposten. Jisses, jag ORKAR inte gräva om den bara. Det var ett gott vin och en bra bok det här!
Nettan8
20-06-2010, 19:16
CITAT (Överbölingen @ 19-06-2010, 14:36)  Det finns igenting som jag inte slarvar med. Jag har suttit en lång stund och funderat. Nyss var det ett kort regnuppehåll så Eva och jag hann plantera ett par celebriteter från Älvsjömässan. Normalt brukar de få gå högskola obestämd tid i pallkragarna i "lustgården". Dit gick jag för att leta igen planteringsspaden men Eva ropade upp mig igen för den hade hon hämtat. För två år sedan hittade jag igen grepen i perlandet. Handtaget stack upp någon cm ur snön. Då hade vi mycket snö. Tro nu inte att den stod oanvänd under fjolåret. Men i våras stack den upp ur snön på samma ställe! Svårast att hålla reda på är alla mätredskap.T ex tumstocken. Den kan försvinna spårlöst i ett tomt rum som man skall till att tapetsera. Halva arbetstiden går alltid åt att leta redskap.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|