Full version: Längtar!
digitalkarin
Visst är det fint med snö och vinter, men nu när det bara är is och töväder så börjar jag längta till våren. Tänk när man får se de första små vintergäcken och snödropparna titta upp! Och bli påmind om var man satte alla di där lökarna nånstans...
tongue.gif

Och när man kan börja plantera och så...!

Förresten, har ni några tips på saker (gärna grönsaker, men även blommor) som ska sås inomhus nu, eller snart?

Prematura vårhäsningar från ett snöigt och isigt Bålsta.

wub.gif
Almdalen
Slask är det värsta som finns, det är vad Skåne erbjuder just i dag så för mig får gärna våren komma bums. Har en julros som blommar ute så lite finns att glädjas åt.
Chilli, paprika och basilika har jag redan sått. Fick lite fröer i dag så till helgen sår jag Campanula och Lobelia. Med lite extra ljus skall det gå bra.

/Ingegerd
Hannele
Innan våren är det tid att göra lite islyktor! wub.gif
Almdalen
CITAT (Hannele @ 14-01-2004, 15:48)
Innan våren är det tid att göra lite islyktor!  :wub:

Måste det inte vara kallt då???
blink.gif unsure.gif
LindaA
Här på Gotland snöade det imorse, jättehärligt tycker jag!
Det blir så ljust och fint och djuren (katt och hund) drar inte in en massa smuts.... rolleyes.gif
Men visst längtar jag efter sol och värme... eftersom det blir första våren i den nya trädgården (flyttade in i augusti) så ska det bli spännande att se vad som kan titta upp i rabatterna! wub.gif
Hannele
CITAT (Almdalen @ 14-01-2004, 15:54)
Måste det inte vara kallt då??? blink.gif  :unsure:

Det var nån entusist som stoppade vatten i frysen till små bollar
och gjorde en fin lykta. Den står ute flera dagar.

http://www.odla.nu/artiklar/januari.shtml
Ina
CITAT (LindaA @ 14-01-2004, 16:08)
Här på Gotland snöade det imorse, jättehärligt tycker jag!
Det blir så ljust och fint och djuren (katt och hund) drar inte in en massa smuts....  :rolleyes:
Men visst längtar jag efter sol och värme... eftersom det blir första våren i den nya trädgården (flyttade in i augusti) så ska det bli spännande att se vad som kan titta upp i rabatterna! wub.gif

Det måste vara otroligt spännande!! Vet du om det har bott någon som planterat lökar och så där innnan?

Ja vill oxå ha vårvärme NUUUU!!
LindaA
Jag har ingen aning om vad som finns, men trädgården är gammal, så förhoppningsvis tittar det fram lite lökar också...
För säkerhets skull planterade vi lite lökar i en rabatt i höstas, där vi vet att det bara finns irisar, så det vet vi ju kommer upp!
Ina
Vad kul det låter! I gamla trädgårdar brukar det ju finnas lite grann i alla fall! Lycka till!!
LindaA
Det som var roligt när vi flyttade in var också att den förre ägarinnan lämnade med ett papper där alla träd och buskar var listade. Hon kunde dock inte lova att alla sorter fanns kvar nu, men ändå... rolleyes.gif
vickeva
En liten stackars Primula som blommar har vi (fast nu fryser den nog) och fullt med gröna spröt av krokus och annat som vill upp lite för tidigt har vi också.. Tänk när det blommar... smile.gif smile.gif smile.gif Jag längtar efter koltrastsång också.. det är väl härligt!
Ina
CITAT (LindaA @ 14-01-2004, 17:20)
Det som var roligt när vi flyttade in var också att den förre ägarinnan lämnade med ett papper där alla träd och buskar var listade. Hon kunde dock inte lova att alla sorter fanns kvar nu, men ändå... rolleyes.gif

Det låter ju lovande! ..jag menar.. om hon listat alla träd och buskar tyder det ju på ett visst intresse och då kan du nog hoppas på fina fynd i vår! Min bror och hans fru bor i ett hus där "säljaren" var en dement kvinna så han fick inte reda på sådana detaljer och där har det kommit upp massor med roliga saker i trädgården!! Inga extremt sällsynta saker, men gamla pioner och sådant...
LindaA
Pioner vet jag att det finns, har sett vissnade sådana i en rabatt. De är jag jätteglad över, för i förra trädgården flyttade jag in två stycken från svärmor, men de han aldrig blomma (var inne på tredje året i vår trädgård)
så det är nog stor chans att jag äntligen får blommande pioner.
Dessutom har jag sett en magnolia, som är min stora favorit!!!
Men det får som sagt var snartbli vår så jag får leta lökar....!
Ewa L
LindaA:
Jag var i precis samma sits för 3 år sedan. Föregående ägare hade ett genuint trädgårdsintresse men var mycket glömsk och hade dessvärre inte gjort någon lista av något slag. Men jag kunde alltså se att intresset funnits...

Planterade c:a 50 lökar för säkerhets skull. Kändes något löjligt, för när våren kom blommade 1000-tals blommor!!!

Det roligaste med att ta över efter äldre personer är att det ofta är äldre, genuina, bortglömda växter att finna. Jag har iofs hittat vad som fanns vid det här laget, men jag är mer än nöjd!!

Hoppas på tur för dig också! wub.gif
LindaA
Ja, tänk om jag har sån tur att det finns massor med lökar.... biggrin.gif
Det är ju så vackert på våren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon