Maj-Elén
17-06-2010, 22:23
Hej, jag har några doftpioner som tidigare har blommat troget varje år. De står på lite olika ställen i trädgården.
I år har de inga eller 1(en) knopp. Förutom bondpionerna som blommar överdådigt. Vad har jag gjort för fel med dem? Kan det vara så att de har fått för mycket kväve? Eller var det den kalla vintern? Eller kan det bero på vattentillgången? Ingen av dem är flyttad eller på annat sätt skadad. Gödslade hela trädgården med hönsgödsel tidigt i våras. Har ni några synpunkter så hör av er. Jag saknar verkligen mina underbara pioner.
Jag la på ett lager kogödsel på min pion en gång i tiden, det tyckte den inte om. Har nu lärt mig att pioner vill inte ha gödsel på sig, bara runt sig. Kanske är det samma misstag du gjort?
kerstin z5-6
17-06-2010, 23:34
De har ofta planterats för djupt när de inte blommar, eller hammnat där pg tid och pålagring
Gräv upp, plantera om i höst mera ytligt:)
Hej
Växter som planterar på jord som har mycket kväv, de ger mycket grönskar och lite blommor eller ibland de ger inte blommor, för att kväv N hjälper på mycket grönskar Fosfor P för frukt och rötter Kalium K öka motstånd växter mot insekter och sjukdom och på rötter.
Obs
Ljus också viktigt för blommor.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.