Full version: Ful gräsmatta
Stefan63
Hej!

Min gräsmatta är 2 år gamal, 100% rödsvingel. Jag har försökt att sköta den efter alla konstens regler.
Klipper ofta, gödar 3-4 gånger per säsong och vattnar.
Jorden är mer sand än lergjord.

I botten av gräsmattan är gräset brungult och den vill inte bli tät som rödsvingel ska bli.
Värst är det när det är nyklippt (3 cm) då är den brungul i färgen.

Vad kan felet vara?
Malvia

Nu är jag ingen expert på gräsmatta men ska försöka ge dig lite råd.

Det kan vara så att du klipper för ofta och för kort.

Sök på gräsmatta under sökfunktionen i avdelningarna så finner du mera råd.
Bassam
Hej
Vem sa till dig att gräsmatta behöver jord som har mera sand än lerjord men gräs matta behöver jord som har bara tredje del sand så du kan ge den naturliga gödsel och blanda med jord for att jorden ska behåller vatten som gräsmatta behöver.

H:Bassam
HelenJ
CITAT (Stefan63 @ 18-06-2010, 06:54) *
Hej!

Min gräsmatta är 2 år gamal, 100% rödsvingel. Jag har försökt att sköta den efter alla konstens regler.
Klipper ofta, gödar 3-4 gånger per säsong och vattnar.
Jorden är mer sand än lergjord.

I botten av gräsmattan är gräset brungult och den vill inte bli tät som rödsvingel ska bli.
Värst är det när det är nyklippt (3 cm) då är den brungul i färgen.

Vad kan felet vara?

3 cm är för kort. Gräset bränns av solen när det är så kort. Håll dig mellan 4 och 6 cm istället.

Däremot är det bättre att som du gör klippa ofta och lite hellre än sällan och mycket, man ska aldrig ta mer än 1/3 av stråets längd.
Katharina
Jag upplever att de som räfsar undan gräsklippet får fulare gräs. Klipp ofta och låt gräsklippet ligga så att du får tillbaka näringen ner i jorden. :-) Det är mitt råd.
mimmi 1
Har du fått nån ordning på din gräsmatta?? hittade den här gamla tråden när jag sökte efter en annan smile.gif

mitt råd är näring, det beror säkert på vilken näring man ger. vi hade en mager gräsmatta på försommaren, och gödde med granngårdens gräsmattegödsel, (konstgödning) vattnade en riktig rotblöta, vattenspridaren på i två timmar på varje ställe... och du skulle bara se resultatet!! vår gräsmatta är så tät så tät, mörkgrön och frodig, och nästan inte ett ogräs i sikte!!

Vi har tidigare kört med TG-växupp, och tyckt det har varit bra, men denna tar priset!!
kommer inte ihåg så här vid datorn vad den heter, men kan ta reda på det!
malcolm
För lite vatten kanske...?
AndreasW
Lite sent efter nu, men väldigt intressant inlägg när ja läste det.

Det är ju så här att, både krypven och rödsvingel används på golfbanorna för att det är dom två sorterna som tål att klippas ner lågt. Krypven kan klippas ner till 2mm medan man inte bör klippa rödsvingel mer än till 6mm. Till en vandlig villa gräsmatta rekomenderas inte krypven och inte rödsvingel eftersom dom kräver så otroligt mycket underhåll och ompyssling.

Men det var ju rödsvingel din gräsmatta bestod av vilken inte är fullt så krävande som krypven men ändån, en rödsvingel matta kräver minst två vertikalskärningar/luftas per år samt sanddressas minst två gånger per år. Förutom detta kräver rödsvingel gräs mycket både vatten och näring(gödsel lite men ofta) speciellt en varm och torr sommar. Man vill ju ha en grön, tät och ogräsfri gräsmatta. Även helt rätt att underlaget kräver mycket sand (rätt dimension på sandkornen är viktigt) för att få bra genom släpp på vatten.

Klippningen är också viktig, rödsvingel kräver cylinderklippare och helst ska du hålla dig till 6mm då blir gräsmattan perfekt med bra skötsel. men håll den absolut inte över 20mm.

Man säger att rödsvingel och krypvens gräsmattor växer inte av sig själva utan dom växer på hur du sköter om dom. Hoppas du blev klokare av mitt inlägg.... men en gräsmatta av rödsvingel är helt underbar om man sköter den rätt.
mimmi 1
Alltså... vi har rödsvingel, och visst, den är grön frodig, tät... men vi har aldrig vertikalskurit den, aldrig haft på sand etc...och klipper med vanlig gräsklippare.. vi vattnar när det är torrt, och ger näring på våren. nu i år gav vi en ny sort som finns på granngården, och den var verkligen toppen...

men visst är det som du säger.. vill man ha en fin, verkligt fin gräsmatta, så blir den inte det av sig själv smile.gif vi har uppsamlare på klipparen, för jag vill inte ha gräsklipp överallt, ger hellre en extra giva med näring om det skulle behövas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon