|
Moonbeam
18-06-2010, 10:46
Har ju lyckats få liv i mina fröuppdrivna änglar från förra året, bara några dog. Men de vill inte riktigt ta sig. Såg en granne hos svägerskan som har änglar från förra året också och de är nog minst 1.70 höga redan! Hur ståtliga som helst. Och inga stora krukor har de heller. Mina står i kobajs enbart, precis som förra året. De har ganska stora krukor. Ska/kan/vågar jag plantera om dem nu till ännu större krukor eller skadar jag dem bara då?
Och så undrar jag lite om vallmobebisar-hur ska jag kunna skilja dem åt från allt annat grönt som växer i rabatten? Jag vet ungefär var jag planterat dem, men om jag vill gallra lite, hur ser dess blad ut? På fullvuxen vallmo är ju bladen rätt spretiga och lite "pälsiga", men de här är både spretiga, runda, kantiga osv. Hjälp?
kerstin z5-6
19-06-2010, 10:12
Änglar tål omplantering till större , de älskar det!Men när planterade du om-är krukan fylld med rötter -då är det dags
Gallring ja..Detta är anledningen till att jag aldrig sår perenner på friland.Utan i sålåda Jag har för starkväxande ogräs. Antigen låter du dem bli större de skiljer ju sig från ogräset då som du vet, eller så får du verkligen pilll jobba
fuchsian
19-06-2010, 11:16
CITAT (Moonbeam @ 18-06-2010, 11:46)  Har ju lyckats få liv i mina fröuppdrivna änglar från förra året, bara några dog. Men de vill inte riktigt ta sig. Såg en granne hos svägerskan som har änglar från förra året också och de är nog minst 1.70 höga redan! Hur ståtliga som helst. Och inga stora krukor har de heller. Mina står i kobajs enbart, precis som förra året. De har ganska stora krukor. Ska/kan/vågar jag plantera om dem nu till ännu större krukor eller skadar jag dem bara då?
Och så undrar jag lite om vallmobebisar-hur ska jag kunna skilja dem åt från allt annat grönt som växer i rabatten? Jag vet ungefär var jag planterat dem, men om jag vill gallra lite, hur ser dess blad ut? På fullvuxen vallmo är ju bladen rätt spretiga och lite "pälsiga", men de här är både spretiga, runda, kantiga osv. Hjälp? hej Moonbeam .... Samma beskymmer hos mina "änglar", vad kan det bero på, vet jag inte men långsamt går det jämfört med förra sommaren. Kan inte säga nåt om din vallmo, äger inte en sådan växt än... Fuchian ...
*Stintan*
19-06-2010, 12:40
På bild 2 tycker jag mig se vallmo rakt under löjtnantshjärtat.
Änglar vill ha stoora krukor, mycket vatten och näring. Tror inte du förstör genom att plantera om i större krukor.
fuchsian
19-06-2010, 13:33
CITAT (*Stintan* @ 19-06-2010, 13:40)  På bild 2 tycker jag mig se vallmo rakt under löjtnantshjärtat.
Änglar vill ha stoora krukor, mycket vatten och näring. Tror inte du förstör genom att plantera om i större krukor. Ja du, har mina i stora baljor med innekruka, planterar om när jag ser behovet. Har fått 3 nya Änglar fr. Odla och de växer rätt bra. Den stora är lite småsur, men pysslar om den likväl. den är ju frisk i bladen och verkar trivas. den har fått sin topphöjd, så nu väntar jag att hon ger mig guldgula klockor. De andra är en vit enkel, en röd enkel och sedan har jag en vit dubbel. spännande att se hur de blir ....Fuchian ...
Ålgryte
19-06-2010, 16:42
Hos mig har Ängelns sjätte och sista trumpet precis öppnat sig Den har inte hunnit komma ut ännu utan har satt knoppar och blommat inne i vardagsrummet! Kan den blomma ännu en gång i år? Plantan är gammal, mer än 2m hög, och jag har inte hunnit plantera om den i år. Den fick Provado pinnar tidigare i våras men har inte fått någon annan gödning än. Ändå blommar den redan
fuchsian
19-06-2010, 17:36
CITAT (Ålgryte @ 19-06-2010, 17:42)  Hos mig har Ängelns sjätte och sista trumpet precis öppnat sig Den har inte hunnit komma ut ännu utan har satt knoppar och blommat inne i vardagsrummet! Kan den blomma ännu en gång i år? Plantan är gammal, mer än 2m hög, och jag har inte hunnit plantera om den i år. Den fick Provado pinnar tidigare i våras men har inte fått någon annan gödning än. Ändå blommar den redan  Dessa "änglar" är jag så glad åt. En facinerande växt och även att den är giftig, så får man ha hanskar på sig vid klipp och gallring. Jag fick utslag i mina händer från min första ängel, men man lär sig ......  Mina stora änglar är ute, men de som jag köpte fr. Odla i våras har jag i växthuset, i stora krukor och vatten och gödsling, så då borde de gå .....Fuchian .. PS, jag tror att din ängel kan blomma igen lite senare, men njut av de blommor som kommer nu.
Alexander-VG-zon3
19-06-2010, 18:11
de blommar hela sommaren och hösten. och som redan skrivits ska dom komma igång ordenligt behövs mycket vatten och näring, dom växer bra på att få näring varje-varannan dag. vatten när det är varmt ute vill dom ha varjedag. sedan kräver dom lite värme med innan dom växer aktvit.
kerstin z5-6
19-06-2010, 20:04
avhärda bra så blommar de till långt in på hösten som Flaxxs säjer
*Stintan*
19-06-2010, 21:59
CITAT (fuchian @ 19-06-2010, 14:33)  Ja du, har mina i stora baljor med innekruka, planterar om när jag ser behovet. Har fått 3 nya Änglar fr. Odla och de växer rätt bra. Den stora är lite småsur, men pysslar om den likväl. den är ju frisk i bladen och verkar trivas. den har fått sin topphöjd, så nu väntar jag att hon ger mig guldgula klockor. De andra är en vit enkel, en röd enkel och sedan har jag en vit dubbel. spännande att se hur de blir ....Fuchian ... Odla du dina änglar hur du vill så odlar jag mina på mitt sätt och delar med mig av min egen erfarenhet om det är OK för dig. Mina änglar har blommat hela sommaren och långt inpå hösten och vuxit sig stora och krafiga med de råd jag angav. Edit: ändrat stavfel.
fuchsian
20-06-2010, 18:16
CITAT (*Stintan* @ 19-06-2010, 22:59)  Odla du dina änglar hur du vill så odlar jag mina på mitt sätt och delar med mig av min egen erfarenhet om det är OK för dig. Mina änglar har blommat hela sommaren och långt inpå hösten och vuxit sig stora och krafiga med de råd jag angav.
Edit: ändrat stavfel. STINTAN, Det är ju precis vad jag gör med mina änglar, delar inget med dig eller andra om det inte finns gedigen intresse, då kan jag .....  Fuchian
kerstin z5-6
20-06-2010, 18:37
Djup kruka, kopåpåse.. sen blommar de hela säsongen
Moonbeam
23-06-2010, 18:06
CITAT (fuchian @ 19-06-2010, 14:33)  Ja du, har mina i stora baljor med innekruka, planterar om när jag ser behovet. Har fått 3 nya Änglar fr. Odla och de växer rätt bra. Den stora är lite småsur, men pysslar om den likväl. den är ju frisk i bladen och verkar trivas. den har fått sin topphöjd, så nu väntar jag att hon ger mig guldgula klockor. De andra är en vit enkel, en röd enkel och sedan har jag en vit dubbel. spännande att se hur de blir ....Fuchian ... Vad menas med topphöjd? Tack alla! Jag har köpt större krukor på Bauhaus nu, och ska plantera om dem i kopåpåse snarast. De står på altanen och har både sol och skugga, men, lösningen kanske ligger i rotsystemet i krukan. De har inte blivit omplanterade i år eftersom de var så små förra året. Kanske där misstaget ligger.
kerstin z5-6
23-06-2010, 18:12
Mina blev 3-4 m i orangeri -så jag har ingen aning... De första knopparna säjer när de har lust att blomma-sen fortsätter tillväxten Blir bra med större kruka och bra jord de har inget emot det när som helst tom i blom
Alexander-VG-zon3
23-06-2010, 18:37
dom blommar efter att dom skapat en Y-delning, en naturlig alltså.
mycket vatten, mycket näring, utrymme för rötterna ger en änglatrumpet som utvecklas snabbt och som ger mycket knoppar.
snabbare utveckling av änglatrumpeten ger snabbare Y-delningar = påbörjad blomning.
det är därför man ska klippa så lite som möjligt, hårdare man klipper ner längre tid tar det innan den blommar. däremot kan man klippa hur mycket man vill ovanför en Y-delning.
kerstin z5-6
23-06-2010, 18:40
Japp Flaxxs helt rätt:) Topphöjd har inget med saken att göra alls utan V formationen
Ålgryte
24-06-2010, 11:34
Hur får man till en snabb Y -delning??? Förra året fick min trumpet ny större kruka och MYCKET gödning. Knopparna kom först i september och hann inte slå ut innan frosten tog dem Däremot sköt en ny stam upp som en raket ! Den är nu över 2,5 m hög, rak och kraftig - men utan Y  Det blir svårt att förvara den i vinter om Y-et kommer i sommar. Ska jag klippa ner den? Min planta är nog av den högvuxna typen... Stammen som blommat för första gången är också ca 2m under Y-et. Den vek sig i blåsten under förra årets utevistelse Hur gör ni för att få raka stammar som grenar sig i ögonhöjd - så man kan njuta av blommorna ?
fuchsian
24-06-2010, 13:19
När jag har fått mina plantor och planterat om dem, så brukar jag sätta en mindre, ca 1,5 m lång och tjock blompinne som finns att köpa. Sedan passar jag den rackarn = ängeln och under tiden rensar bort allt som sticker ut från en bar stam. Jag har sådana gröna klips, el. (usch, kan inte förklara) som jag köper från Biltema och alltid när kronan växt en liten bit, binder jag stammen fast och kollar på avstickare. Om man lyckas (inte svårt) få en topp- tofs, så låter jag den växa rakt med den kraftiga pinnen. Sedan märker man när den vill börja dela sig i Y-form. Under hela tiden ser jag till både vattning och näring. Vissa änglar har fått i en stor kruka en 2m hög stödpinne. Hittar man inte tillräckligt tjock, så då har jag använt mig av 2 pinnar och stammen mellan dessa. När jag köpte min första ängel, så tänkte jag aldrig på detta med Y och den delade på sig redan vid 2-3dm, så nu har jag en som jag får ha 2 stammar att kolla, men den är nu uppvuxen och jag kollade bara hur det såg ut i rötterna i våras och den behövde en ny innekruka. Den har jag i år på altanen, det finns inte plats i växthuset, men de nya sköter jag än så länge i växthuset och efter min semester är det dags att byta kruka och de får komma ut. Maken passar dom under tiden jag är på kurs. du får säkert fler svar ang. änglar, så detta är mina erfarenheter under 4 års tid, läs mera från de andra, det gör jag, för man kan få svar utan att fråga, nån hunnit innan, så det är bra ....  Fuchian
Moonbeam
23-07-2010, 18:51
Oj vad roligt med alla svar! Mina fick större krukor, synd bara att det är så dyrrrrt med stora plastkrukor Nåväl, de har vuxit till sig rejält, men fortfarande inga tendenser till Y-delning. Däremot har det dykt upp fler stammar nerifrån krukan(?). Jag älskar dem iofs som de är, men det vore ju kul om de kunde visa upp sina vackra blommor också! Några är frösådda från förra året, så det kanske är därför de inte vågar riktigt än Köpte några från Odla också, de har stuckit iväg i längd nåt otroligt och en har fått Y-delning, men jag ser inte röken av några knopptendenser Det här kan bli hur spännande som helst!
Alexander-VG-zon3
23-07-2010, 19:08
CITAT (Ålgryte @ 24-06-2010, 12:34)  Hur får man till en snabb Y -delning??? Förra året fick min trumpet ny större kruka och MYCKET gödning. Knopparna kom först i september och hann inte slå ut innan frosten tog dem Däremot sköt en ny stam upp som en raket ! Den är nu över 2,5 m hög, rak och kraftig - men utan Y  Det blir svårt att förvara den i vinter om Y-et kommer i sommar. Ska jag klippa ner den? bättre att låta plantan utvecklas som den själv vill, fick den knoppar sent förra året så kanske den blommar tidigare i år om den nu är blomklar. dock blir den för hög är det ju bara att toppa den och hoppas på att den hinner utvecklas så att den vill blomma också. CITAT (Moonbeam @ 23-07-2010, 19:51)  Oj vad roligt med alla svar! Mina fick större krukor, synd bara att det är så dyrrrrt med stora plastkrukor Nåväl, de har vuxit till sig rejält, men fortfarande inga tendenser till Y-delning. Däremot har det dykt upp fler stammar nerifrån krukan(?). Jag älskar dem iofs som de är, men det vore ju kul om de kunde visa upp sina vackra blommor också! Några är frösådda från förra året, så det kanske är därför de inte vågar riktigt än Köpte några från Odla också, de har stuckit iväg i längd nåt otroligt och en har fått Y-delning, men jag ser inte röken av några knopptendenser Det här kan bli hur spännande som helst! till stora växter kan du leta efter murbaljor eller fodertunnor i plast eller andra ''plasttunnor'' oftast är dessa billigare än att köpa ''riktiga'' krukor på en plantskola. det blir ju inte knoppar direkt efter att dom bildat Y-delningen, först måste den bildas sedan måste knoppar bildas.
Moonbeam
23-07-2010, 19:10
CITAT (flaxss @ 23-07-2010, 20:08)  bättre att låta plantan utvecklas som den själv vill, fick den knoppar sent förra året så kanske den blommar tidigare i år om den nu är blomklar. dock blir den för hög är det ju bara att toppa den och hoppas på att den hinner utvecklas så att den vill blomma också. till stora växter kan du leta efter murbaljor eller fodertunnor i plast eller andra ''plasttunnor'' oftast är dessa billigare än att köpa ''riktiga'' krukor på en plantskola.
det blir ju inte knoppar direkt efter att dom bildat Y-delningen, först måste den bildas sedan måste knoppar bildas. Aha, så det är TÅLAMOD som gäller  Här kommer en relativt nytagen bild på skönheterna:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|