Moonbeam
Köpte en Salvia förra året som faktiskt överlevde den hårda vintern! Men nu undrar jag om man kan äta alla sorters salvias blad? Någon som vet? Och om man kan äta, när ska man plocka bladen? Innan eller efter blomning?
Alexander-VG-zon3
vilken salvia är det du har ?

jag tror alla går att äta, men alla smakar inte bra.

jag plockar blad alltid även innan och efter blomning.
Moonbeam
dunno.gif Det är det som är kruxet, jag har inte lappen kvar. Men du menar att de åtminstone inte är giftiga? Köpte stäppsalvia på bauhaus idag, kan man äta den tro?
Alexander-VG-zon3
visa bild på den så kan jag säga vilken art det är, alla salvia innehåller tujon . så jag vet inte om andra arter innehåller högre halt av det så det blir farligt. säkrats är ju att bara äta kryddsalvia.
Åsa, mälardalen zon 2
Allt går ju att äta men man kan bli rejält snurrig av vissa salviasorter, några arter används som narkotika och liknande men jag tror inte de får odlas kommersiellt och säljas, jag skulle dock inte äta stäppsalvia, blåsalvia och andra salviasorter som odlas för prydnads skull, jag skulle hålla mig till de som odlas för att ätas
zissi
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-06-2010, 21:08) *
Allt går ju att äta men man kan bli rejält snurrig av vissa salviasorter, några arter används som narkotika och liknande men jag tror inte de får odlas kommersiellt och säljas, jag skulle dock inte äta stäppsalvia, blåsalvia och andra salviasorter som odlas för prydnads skull, jag skulle hålla mig till de som odlas för att ätas

Menar du då att det är kryddsalvian som odlas för att ätas? Så trodde jag att det var i alla fall.
Alexander-VG-zon3
fast sedan finns det ju kryddsalvia namnsorter som odlas just för att de är vackra och dessa går ju att använda som vanlig kryddsalvia.

har för mig att man använder annassalvia till att ha i brännvin.
Mentha-Arvensis
Salvia Clevlandii,
Salvia Dorsiana,
Salvia Elegans,
Salvia Fruticosa/Triloba,
Salvia Hispanica,
Salvia Lavandulifolia,
Salvia Microphylla,
Salvia Officinalis,
Salvia Pomifera,
Salvia Sclarea
och Salvia Viridis går att äta.

Men om du inte vet vad du köpt kan det vara en Salvia Nemorosa som säljs i massa olika färger.
Moonbeam
Här på bilden kan man se stjälkarna till vänster, lite lilarosa till färgen. Kanske kan ge vägledning?

De jag köpte sist var salvia nemorosa, stod det på skylten iaf, tillsammans med "stäppsalvia".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon