Full version: Sommarpumpa?
Chanku
Köpte lite oplanerat en planta sommarpumpa igår, enligt lappen såg den ut som en squash men namnet kollade jag aldrig upp. Något mer jag glömde kolla var hur stor den blir... Dvs hur mycket utrymme denna planta behöver. Det har redan börjat komma två frukter på det och den blommar för fullt.

Det jag funderar på är om den går att gräva ner i rabatten (vi har bland annat en tomt hörn, där den kan bre ut sig ca 80 cm åt bägge hållen och såklart ut på gräsmattan) eller om jag ska satsa på att försöka hitta nån annan plats på tomten?
Åsa, mälardalen zon 2
Sommapumpa är det svenska namnet på sommarsquash/zucchini/courgette, växer oftast i buskform, ca 1kvm per planta brukar vara lagom. Växten har skilda han och honblommor, fruktämnena måste pollineras för att inte skrumpna och trilla bort, är det ont om insekter kan man pollinera själv.
Chanku
Tack för svaret! smile.gif Man kanske borde kolla upp vad det är FÖRE man köper nåt wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon