CITAT (Siv i Bollnäs @ 18-06-2010, 13:15)

Jag har köpt några små fåglar, ett äpple och liknande att ha i vårt stora stenparti och på en mur. Dessa saker är gjutna i något obestämt material, kanske något lergodsaktigt eller kanske plast, men färgen är stengrå och i min mans tycke väldigt tråkig. Han vill att jag ska måla dom så dom ser lite mer naturliga ut, men frågan är vilken slags färg som dels fäster på detta material, dels håller för regn och rusk. Jag hade nog inte tänkt att måla så tjockt utan bara lite nyanserat för att få ner gråheten. Ytan på materialet är ganska slätt, ser inte ut som betong i alla fall. Kan jag få lite tips vore jag tacksam.
Sivan
Fråga på nån konstaffär om du kan använda akrylfärg. Den är vattenlöslig, men det finns vernissa att stryka över. annar som jag tänkte är vanl hobbyfärg men kolla att den klarar regn. Oljefärg är den bästa, men om man inte har använt det innan, så är det rätt dyrköpta grejer.
Jag är konstnär, men det har legat på hyllan ett tag, men i vintras plockade jag fram mitt staflig och mina färger. då planerade vi bygga nåt med blommor på altanen och då fick jag ideen att måla mina krukor, med olika motiv på yttersidan, men som det ser ut nu, blir det ett höstjobb när växterna flyttas.
Men ta och kolla dessa alternativ. du kan även dutta med en svamp färgen på krukorna och lägga till det som passar till ...Lycka till ....

Fuchian