Ulla-Kajsa
18-06-2010, 15:46
Jag inhandlade idag två rosor: pilgrim som blir 1,2 m hög. Vill plantera dem på var sida om växthusdörren.
Tänkte köpa två rosor new dawn också klätterrosor.
Fungerar det att plantera klätterrosen närmst växthuset och lite längre ut buskrosen? eller ska man passa sig för klätterrosor vid växthuset - om de växer in och förstör- eller vad tror ni?
Köpte rosorna just nu för att hedra vår kronprinsessa och hennes blivande prins inför bröllopet. Lite tokig måste man vara;D
Anja Danmark
18-06-2010, 22:35
Jeg ville ikke placere høje planter tæt på drivhuset - når de vokser til, tager de jo lys fra det, der gror derinde. Jeg ville allerhøjst plante noget, der ikke bliver mere end omkring 30 cm højt...
kerstin z5-6
19-06-2010, 09:56
de kan skjuta skott o rotskott in i växthuset.. Jag har klätterväxter av snällare slag på det stället
Clematis och Klätterstormhatt
Ezereht
19-06-2010, 11:15
Du kanske kan ha dem i stora krukor, som du på vintern bär in i växthuset?
fuchsian
20-06-2010, 17:59
CITAT (Ezereht @ 19-06-2010, 12:15)

Du kanske kan ha dem i stora krukor, som du på vintern bär in i växthuset?
Det var ju ett vettigt förslag. Har själv tänkt att göra så, men det blir nog till nästa vår. Fuchian ..
kerstin z5-6
20-06-2010, 18:40
Ovan jord ? Min erf är att i kallväxthus går det inte att övervintra rosor i krukor ovan jord.
Ulla-Kajsa
21-06-2010, 16:02
Rotskott - aj det hade jag inte tänkt på. Kanska blir det höga perenner av annat slag typ stormhatt.
Men skjuter alla rosor rotskott ????
Drömmen är fortfarande rosor vid dörren så det doftar när jag går ut och in.
kerstin z5-6
21-06-2010, 16:27
ja i princip de vill ju bredda" sig, Kläng o klätterrosor växer smalt men jag gissar att även de kan hitta in-kanske en spalje en bit utanför dörren då? fast den får du göra bred så skottkärrran går igenom utan att du sticker dej för mkt

Slingerstormhatt är fin mörktsvartlila
Anja Danmark
21-06-2010, 21:44
Jeg vil nu mene, at du godt kan overvintre roser i krukker i dit drivhus, hvis du bare pakker krukken ind i bobleplast - men jeg synes nu stadig, at du skal nøjes med lavere roser, der ikke skygger så meget. Du har jo stadig duften, selv om de ikke bliver helt så høje...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.