Rihane
I måndags hastade jag förbi ett träd med rödlila blommor i Stockholm. Blommorna påminde om gullregn förutom färgen. Det var ett träd och ingen buske och jag undrar om någon vet vad det skulle kunna vara. Det var ingen syrén så mycket vet jag. Har letat på wisteria men färgen stämmer inte
Vet inte alls vad jag ska googla vidare på.
varghem
Kan det vara den röda kastanjen???
Rihane
Tack! tummenupp.gif
Det stämmer, röd kastanj var det nog av döma på dom bilder jag hittade.
Cilla
Gullregnsformade blommor med rödlila färg får mig att tänka på Robinia, Pseudoacacia. Googla på den med.
Huggorm
CITAT (Cilla @ 19-06-2010, 01:10) *
Gullregnsformade blommor med rödlila färg får mig att tänka på Robinia, Pseudoacacia. Googla på den med.

Det måste vara någon specialsort i såna fall, robinia har vanligtvis vita blommor
Cilla
Japp, oftast vita, men på flera ställen i Stockhomstrakten har vi rosalila på allihop. Doftar utsökt.
Rihane
CITAT (Cilla @ 19-06-2010, 01:10) *

Färgen är helt rätt och trädformen stämmer. Robinia pseudoacacia 'Purple Robe.' är ett namn på den rödlila som jag hittade. Ska ta reda på mer om den. Helt fantastiskt träd, det som jag såg. Då var det den som doftade då, som jag trodde. Hade inte tid och stanna och beundra det, ville hinna till ett möte.

Ett namn underlättar. Tack tummenupp.gif
Huggorm
Blommorna på robinia är ju helt klart med guldregnslika än hästkastanjens i alla fall
Rihane
Tror det är en robina.

Tänker skriva något som jag kommer att ta bort när jag fått svar från admin och länken rättats upp.

Edit: tagit bort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon