Alexander-VG-zon3
hejsan

var ute idag och städade bland växterna, och hittade denna stora snigel.

jag känner igen mönstret, men vet inte vad den hetrer, mördarsniglen äre väl brun/orange ?

bild

[attachment=51179:DSC_1717.JPG]
dicentra
Tror att det är en pantersnigel!
Olle A
Visst är det en pantersnigel. Den är inget skadedjur utan lever främst av dött växtmaterial.

Olle
Alexander-VG-zon3
tusen tack för svar, roligt att veta vad det är för nåt. och då får den vara ifred här hos mig. ganska vacker.
anne-li i olofstorp
Håller med, dom är både vackra och inte alls så glupska, men jag har fått ett bekymmer, här har jag sett flera sniglar som har en aning teckning som pantersnigeln, men är bruna och inte lika distignerade i tecknen...... confused.gif
Kan den där mördarvarianten para sig med pantersniglar också???????? Den svarta skogssnigeln har ju lierat sig och blivit till hälften mördare....... thumbdown.gif
Alexander-VG-zon3
förresten en fråga till, där är 3sniglar till ovanför den stora. två av dom är grå/vita med svaga ränder den ena är svart med gul/brun/orange undersida. vilka är dessa då?
Orkidétjuven
Bestämningsnyckel för snäckor och sniglar.

http://www.tradgard.org/kunskap/snigel/nyckel/start.html

Lite om sniglar från nrm.
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/d...niglar.138.html

Kan det vara åkersnigel du sett Anne-li? Deroceras reticulatum? Låter lite på det av din beskrivning.
anne-li i olofstorp
CITAT (Orkidétjuven @ 20-06-2010, 13:24) *
/
Kan det vara åkersnigel du sett Anne-li? Deroceras reticulatum? Låter lite på det av din beskrivning.

Jaa det var det säkert! Men vad sjutton gör dom här uppe i skogen??? confused.gif
Nåja, här har vi ju alla sorter....
Tack för hjälpen
Anne-Li
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon