morris1000
18-06-2010, 18:25
Idag kom seklets (inkl 1900-talet alltså) värsta hagelskur (enligt grannarna i byn) och slog sönder precis allt som växte i köksträdgården. 25 mm (smält) nederbörd i form av 10-15 mm hagelkorn. Nån som erfarenheter av vad som kan tänkas komma igen? Potatisen är knäckt till 50-75%, rödbetornas blast utraderad till 90%, lökblasten nerslagen och "blåslagen". Sallad, spenat etc är som nån kört över med trimmer... sockerärtor och bondbönor har gått av på hälften och blivit mosade på bladen. Lite deppigt....
Christa
18-06-2010, 19:06
Oj oj oj stackars dig! Hagel är verkligen min stora skräck. Jag har ingen aning om vad som kan repa sig men det gäller nog att ösa bort så mycket hagel man kan eftersom det är iskallt.
Vi fick en sådan massa hagel förra året men det var senare på säsongen och jag hade odlingsväv över det mesta. Haglet låg i drivor på väven och jag öste upp i hinkar och bar iväg.
Chilin och paprikan var fulla med hål men överlevde.
Du ser nog efter några dagar vad som är liv i. Det som fortfarande lever borde ju bli något av även om det inte blir så stor skörd.
Nejmen fy vilken förödelse! Ja, tror nog att det bara är att ösa bort så mycket hagel som går, och sen se tiden an. Trist!
Alexander-VG-zon3
18-06-2010, 20:01
ja det var mycket hagel det kom hos dig, tråkigt att så mycket blev förstört.
dock tror jag inte du behöver vara för orolig sålänge tillväxtpunkterna på växterna är intakta så kommer där nya blad och skott. exempel på löken kommer där garanterat nya blad. sallad och sånt där mitten är intakt så kommer nya blad utvecklas där. dock hur det går med potatisblasten vet jag inte. på bönor och ärter så skjuter dom ju skott från noder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.