Kolonislampan
Jag har precis ftt ta ver en kolonilott, och skulle grna vilja ha lavendel dr. Vad r bsta sttet att stadkomma det p? Ska jag vnta till nsta vr och s och plantera ut, kan jag ta sticklingar av de jag har p balkongen (hur gr man det isfall, och nr ska jag plantera ut dem?) eller kan jag rentav kpa en kruka i blomsterhandeln och bara sticka ner i jorden?

Jorden p lotten r rejlt lerig, kommer de att verleva dr?
sa, mlardalen zon 2
Det brukar g bra att ta sticklingar av lavendel man kan antingen riva av sticklingar och stta i krukor/byttor med sjord, fukta och stta plast ver el s kan man hitta ngon lite halvskuggig plats ute, lgga en stor sten p marken (som ska vara utan vxtlighet) och sticka ner sticklingarna snett s ftterna p sticklingen hamnar under stenen (det brukar vara jmnare fuktighet under stenen). Lavendel brukar vara lttrotade. Om de klarar sig beror p vart du bor, lavendel blir dligt hrdig i tung lerjord, ju hgre odlingszon desto bttre drnering behvs ex. med upphjda bddar, mycket grus och dylikt.

Har man mera brttom att f stora plantor p kolonilotten kan man ju ven kpa plantor i trdgrdsbutiken, och plantera ut.
Kolonislampan
Ok, tack! Jag bor i Stockholm, och har som sagt lerig jord, s det kanske inte r bsta frutsttningarna. Jag tror jag provar p det dr med sticklingar, att stta ut en frdig planta knns lite som fusk...

r det allts bara att klippa av en kvist och stoppa ner sdr under en sten, r det det som menas med stickling?
kerstin z5-6
ja.
Om du vill kan du under tiden bearbeta den plats de ska vara p.Jag har mina bearbetat min jord med att tillstta gruslass med skottkrran
Jorden blir lttare och mer lmpad d.jag bor i z5-6 s du br ha bttre frutsttningar.
Du kan ven kpa plantor och dela dem i 4-5 delar, se bara till att det r en vanlig sort inte fjrilslavendel som r mindre hrdig
Kolonislampan
Tack! Dags fr nsta dumma frga: var fr man grus frn? unsure.gif
kerstin z5-6
Nrmsta grustag? Har du tillgng till bil och bara vill ha ett par hinkar till din lavendelrabatt lr det inte kosta mnga tior till fikakassan :)jag bor p landet o har eget naturgrus nra.Svrare kanske i stan, men det borde g att hitta.
Solstorm
Fr ett par r sedan s betalade jag 150 kr fr ett slpkrrelass och d tycker jag att man fr mycket grus fr de pengarna.
sa, mlardalen zon 2
Molnstra i Jrflla brukar ha det mesta till trdgrden i form av grus, sand, stenmjl, stenar, jord, drneringsgrejer mm.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon