Kolonislampan
18-06-2010, 21:18
Jag har precis fått ta över en kolonilott, och skulle gärna vilja ha lavendel där. Vad är bästa sättet att åstadkomma det på? Ska jag vänta till nästa vår och så och plantera ut, kan jag ta sticklingar av de jag har på balkongen (hur gör man det isåfall, och när ska jag plantera ut dem?) eller kan jag rentav köpa en kruka i blomsterhandeln och bara sticka ner i jorden?
Jorden på lotten är rejält lerig, kommer de att överleva där?
Åsa, mälardalen zon 2
18-06-2010, 21:42
Det brukar gå bra att ta sticklingar av lavendel man kan antingen riva av sticklingar och sätta i krukor/byttor med såjord, fukta och sätta plast över el så kan man hitta någon lite halvskuggig plats ute, lägga en stor sten på marken (som ska vara utan växtlighet) och sticka ner sticklingarna snett så fötterna på sticklingen hamnar under stenen (det brukar vara jämnare fuktighet under stenen). Lavendel brukar vara lättrotade. Om de klarar sig beror på vart du bor, lavendel blir dåligt härdig i tung lerjord, ju högre odlingszon desto bättre dränering behövs ex. med upphöjda bäddar, mycket grus och dylikt.
Har man mera bråttom att få stora plantor på kolonilotten kan man ju även köpa plantor i trädgårdsbutiken, och plantera ut.
Kolonislampan
19-06-2010, 10:08
Ok, tack! Jag bor i Stockholm, och har som sagt lerig jord, så det kanske inte är bästa förutsättningarna. Jag tror jag provar på det där med sticklingar, att sätta ut en färdig planta känns lite som fusk...
Är det alltså bara att klippa av en kvist och stoppa ner sådär under en sten, är det det som menas med stickling?
kerstin z5-6
19-06-2010, 10:21
ja.
Om du vill kan du under tiden bearbeta den plats de ska vara på.Jag har mina bearbetat min jord med att tillsätta gruslass med skottkärran
Jorden blir lättare och mer lämpad då.jag bor i z5-6 så du bör ha bättre förutsättningar.
Du kan även köpa plantor och dela dem i 4-5 delar, se bara till att det är en vanlig sort inte fjärilslavendel som är mindre härdig
Kolonislampan
19-06-2010, 10:24
Tack! Dags för nästa dumma fråga: var får man grus från?
kerstin z5-6
19-06-2010, 13:01
Närmsta grustag? Har du tillgång till bil och bara vill ha ett par hinkar till din lavendelrabatt lär det inte kosta många tior till fikakassan :)jag bor på landet o har eget naturgrus nära.Svårare kanske i stan, men det borde gå att hitta.
Solstorm
19-06-2010, 13:03
För ett par år sedan så betalade jag 150 kr för ett släpkärrelass och då tycker jag att man får mycket grus för de pengarna.
Åsa, mälardalen zon 2
19-06-2010, 16:13
Molnsätra i Järfälla brukar ha det mesta till trädgården i form av grus, sand, stenmjöl, stenar, jord, dräneringsgrejer mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.