Full version: Kaprifolproblem
Felicia M
När vi flyttade in i huset för tre år sedan fanns här en kaprifol som klättrar mot en vägg. Den har aldrig varit särskilt fin och jag har aldrig sett den blomma. Varje år har den haft ohyra, och jag har försökt tvätta den med såpvatten. I år tyckte jag den kom lovande... men nu har den ohyra igen.

Är det här ett vanligt problem med kaprifol? Ska jag plocka bort den helt och sätta dit en ny?

Tacksam för råd!
Bassam
Hej

Det kan bero på sorter, men också växter får mycket ohyra om de blir törstiga på våren.
Obs
ohyra tycker om törstiga växter och torra jord och torra luft så det kommer mera ohyra inom hus..
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
prova att göra det lite bättre för den, jordförbättra och/eller ge lite näring till den. stödvattna om det behövs denna sommar så den kommer igång. ev klipp ner den och klipp ur allt risigt och dött. detta kan göras på våren eller under JAS (juli-aug-sept). mår växten bra står den emot ohyra bättre.
Bassam
Hej

Om man ger växter mycket gödsel som har kväv N, växter får mycket grönskar men de blir svaga mot sjukdom och insekter.
H: Bassam
Felicia M
OK, tack! Jag prövar att göra tillvaron litet trevligare för den.

Den får denna sommaren också på sig... ser den fortfarande ut som hej kom och hjälp mig sedan så ryker den.
Solstorm
Om du ger den bra förhållanden i år så kanske det märks ordentligt först nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon