Full version: Pion
Maria_z5
Hej!

Jag beställde en pion som kom för 1,5 v sedan.
Vid leveransen var den ledsen och bladen var gula med gröna nerver så jag satte den i jord omedelbart och hoppades att den skulle bli gladare och återfå normal färg. Det har inte hänt. sad.gif
Kan jag göra något mer eller är det bara att reklamera den??

Maria
ingrids
En fundering - var det en barrotad planta? Det börjar bli lite sent på säsongen för barrotat över huvud taget och om man kan gå på vad som kan hända med andra barrotade växter så kan den ha legat för varmt och börjat dra igång i mörkret.

Jag köpte några pionrötter som ungefär samtidigt som du som enligt uppgift stått i kruka, men av den påtagliga bristen på sugrötter att döma funderar jag på om de var barrotade. Hade börjat gro och jag ställde dem i krukor i skugga för att inte bladen skulle brännas.

Var rötterna fasta och finns det fler ögon än de med gula blad? Skyddade du bladen mot sol?
Bassam
Hej
Det är svårt för att de ska bli friska , det är bättre om du reklamera dem.

H: Bassam

Maria_z5
CITAT (ingrids @ 19-06-2010, 13:51) *
En fundering - var det en barrotad planta? Det börjar bli lite sent på säsongen för barrotat över huvud taget och om man kan gå på vad som kan hända med andra barrotade växter så kan den ha legat för varmt och börjat dra igång i mörkret.

Jag köpte några pionrötter som ungefär samtidigt som du som enligt uppgift stått i kruka, men av den påtagliga bristen på sugrötter att döma funderar jag på om de var barrotade. Hade börjat gro och jag ställde dem i krukor i skugga för att inte bladen skulle brännas.

Var rötterna fasta och finns det fler ögon än de med gula blad? Skyddade du bladen mot sol?

Enligt säljaren var den krukad men avjordades för att skickas så det var jordrester runt klumpen samt en bit upp på bladskaftet. Den har stått med skuggväv i skyddat men varmt läge här.
Vi ha ännu inte vad man kan kalla sommar här och vissa nätter är det mindre än 10 grader och därför står den nära en stenmur för jämnare klimat.

Jag kände inte så noga på roten men jag ska plantera ner den i dag i rabatt så då vet jag mer.

/Maria
ingrids
Hm, tittade just på mina senaste inköp och på den ende som tittat upp är bladen lite röda i början som de ska vara.

Den hoppfulla förklaringen för din pion är att den haft det i mörkaste laget, den mindre hoppfulla är att det är något fel på den (och då vet jag inte riktig vad förutom att den inte rikigt tålt behandlingen innan och under transporten).

Jag, som är optimist, skulle ge den en vecka eller två i rabatten och se hur bladen reagerar på gradvis ökande sol. Dessutom kan ju sugrötterna blivit skadade vid av att avjordas och omplanteras, vilket kan göra att den behöver ett tag för att pigga på sig. Å andra sidan startade jag själv en tråd kring ångesten av att köpa pioner på tradera, och jag tittar på de två rötter som inte visat blad än med mycket blandade känslor ...
Maria_z5
CITAT (ingrids @ 20-06-2010, 11:40) *
Hm, tittade just på mina senaste inköp och på den ende som tittat upp är bladen lite röda i början som de ska vara.

Den hoppfulla förklaringen för din pion är att den haft det i mörkaste laget, den mindre hoppfulla är att det är något fel på den (och då vet jag inte riktig vad förutom att den inte rikigt tålt behandlingen innan och under transporten).

Jag, som är optimist, skulle ge den en vecka eller två i rabatten och se hur bladen reagerar på gradvis ökande sol. Dessutom kan ju sugrötterna blivit skadade vid av att avjordas och omplanteras, vilket kan göra att den behöver ett tag för att pigga på sig. Å andra sidan startade jag själv en tråd kring ångesten av att köpa pioner på tradera, och jag tittar på de två rötter som inte visat blad än med mycket blandade känslor ...

Mmmm, jag önskar att det var så enkelt som för mörkt och så vidare men nu har bladen börjat vissna från bladrosetten. sad.gif
Jag tror mer och mer att det är dags att reklamera den...
Gunilla T
Gula blad med gröna bladnerver brukar betyda näringsbrist...
ingrids
Det låter ju inte så bra, även om det kan vara så att bara bladen som tagit stryk om du har tur (visst sa jag att jag är optimist?). Testa och se om du kan reklamera, men om den inte verkar ha något smittsamt skulle jag nog ändå plantera den och hoppas på ett mirakel, t.ex. att den har ett öga till som ännu inte vaknat.
Maria_z5
CITAT (Gunilla T @ 21-06-2010, 19:11) *
Gula blad med gröna bladnerver brukar betyda näringsbrist...

Den är planterad i god jord men det skulle ju i så fall vara från tiden hos säljaren för nu borde den ha tagit sig tycker jag.
En försvagad planta som utsätts för påfrestningar känns som dåliga odds...
Jag ska reklamera den!!
Vågar inte plantera ner den med de andra pionerna.

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon