Full version: Blå Congo
solkatten
Hej potatiskännare!

Jag odlade Congo förra sommaren i hinkar o.dyl. men avkastningen var rättså klen. Ger den lite skörd eller var det jag som inte gjorde rätt?

Då jag bara har cirka 40 kvadratmeter trädgård så vill jag ha "stora" skördar laugh.gif

Några tips på trevliga potatissorter?
Ina
Det är ett tag sedan nu, men jag har haft Blå Congo också och vad jag vill minnas så är den inte sådär grymt produktiv...

Har ingen potatisodling nu så tipsen får någon annan stå för.. rolleyes.gif
ulf ryberg
Jag har lite olika favoriter beroende på vad jag ska ha potatisen till. I mina potatisodlingar i södra lappland är det ett ständigt pågående experiment med nya sorter. Som tidig potatis tycker jag bäst om Amandine (mycket tidig och god). Matpotatis blir mest matilda eller en norsk sort som jag fick av en granne och tyvärr inte har kunnat luskat ut namnet på. Dansk sparris är också en favorit. Blå congo tycker ju barnen bäst om förstås. Rosamunda är en favorit som bakpotatis och den är även god som mos.
Mandel är en höjdare som klyftpotatis och mos. I år tänker jag prova sorten timate. Jag har hört flera som tycker den är bra och god. Den är ganska motståndskraftig mot bladmögel och brunröta och lämpar sig för ekologisk odling.
Navåsarn
Halloj Uffe, nu har Navåsarn kravlat sig ut ur idet.
Och det är dax att kolla om de gamla sättpotatisarna som grävdes ner (i brist på bra jordkällare) mitt i potatislandet i höstas.

Om några Timate överlevt, så kan jag skicka några exemplar i utbyte mot några av dina "röda krokar"

(Vet inte om det är generalfel att skicka en sådan här fråga på chatsidan, kan inte kutymen här wub.gif )

Hälsningar,
Navåsarn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon