norea
Hittade nåt som ser ut som spindelnät i häggmispelbuskarna. På ett ställe sitter en stor klump fullt med larver som verkar äta på bladen. vad är detta? har de kläckts där? hur får jag bort det?[attachment=51203:IMG_1862.JPG]
Preussen
det lättaste frågan att svara på är hur du får bort dem. det är att plocka bort dem och mosa dem.
den andra frågan är jag mer novis på men svarar fjärillslarver.
Åsa, mälardalen zon 2
Liknar häggspinnmal som ibland kan dyka upp på släktingar till häggen men det brukar ofta inte bli lika stora angrepp där. Växterna klarar dock angreppen de tål även total kalätning de grönskar ganska snart igen.
Bassam
Hej
De heter spinnmal och de lever i grup bästa vad du kan göra mot dem :
1 det finns naturliga fiender och fåglar.
2 bortplockning .
3 spola med vattenslang .
Obs:
De övervinter genom att lägga ägg på grenarna så det är bra om du använder vinter olja på vinter mot dem.
H: Bassam
Nolbo
Jag tar upp denna tråd igen eftersom det tyvärr blivit aktuellt. Ett blodplommonträd har blivit angripet av ngt jag tror är häggspinnmal.
Vad jag undrar är - Vad är "vinter olja"? Vad får man tag i det? Hur bär man sig åt? Finns det inte ngn sorts medel mot ohyra som man ska sätta fast på stammen?
Åsa, mälardalen zon 2
Tror bassam menar olja + diskmedel + vatten funkar att kväva lusägg på vårvintern men funkar ju inte mot häggspinnmal.

Och det man sätter upp på stammen bekämpar man frostfjäril med ingenting annat.

Och träden klarar av att bli kalätna de grönskar igen
norea
Kul att min tråd börjar leva igen. Nu har ett år gått och förra året plockade jag alla jag hittade. Nu i maj har de kommit igen och ännu mer än förra året. De är så äckliga.
Nila
Usch... tråkigt att höra att de återkommer... sad.gif Men skönt å andra sidan att det inte måste innebära slutet för häggen.

Jag har fått i min hägg och nu har jag slitit halva dagen med att knipsa och knipsa och knipsa, de är ju så äckliga. sick.gif Och nu har jag oxå sett att flera av äppelträden är angripna... så jag får väl fortsätta knipsa i morgon. mad.gif (Antar iaf att det är samma sort som jag fått i äppelträden, de ser exakt likadana ut.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon