Full version: Ohyra på basilika?
Amanda86
Hej allihopa!
Har en fråga jag undrar om någon kan svara på. Jag har en basilika i köksfönstret (är en omplanterad från mataffären) som hållt sig fin i ca ett halvår. Men nu har den drabbats av något konstigt.. På ovansidan är det ljusa fläckar med svarta prickar, och på undersidan är det fler små svarta prickar. Jag har kollat nära och länge men ser inte att något rör sig. Basilikan ser allmänt ledsen och vissen ut.. Är det någon som vet vad det är? Kan det vara svarta bladlöss och vad gör man då? Eller solskada? (Den står inte i söderfönster dock).
Tack på förhand för svar!
Vildhavre
Det där låter precis som det mina basilikor (och thaibasilikor) har drabbats av. Ljusa fläckar/fält på bladen med små svarta prickar i. På undersidan av bladen kan jag se att det går omkring något ljust som är ca 2mm långt. Misstänker att det kanske är trips. sad.gif Vad man ska göra åt det vet jag dock inte. Vill ju inte slänga all min frösådda basilika som äntligen har tagit sig, inte heller sätta ner provadopinnar i den..
Amanda86
Skönt att höra att det inte bara är jag som har det problemet.. Men har pratat med en kunnig släkting nu som trodde det var svarta bladlöss. Jag gav upp och kastade den. Det hade spritt sig så mycket att jag inte kände att roten till det onda kunde vara kvar angry.gif
Hon tyckte iaf att jag skulle så själv vilket jag ska prova nu. Jag tycker nog att du ska slänga de som drabbats och driva upp nya. Om du inte känner att du kan (vet hur det känns när man drivit upp nåt själv..) så nyp bort alla drabbade blad och spruta såpavatten som en galning på de som kanske klarat sig ännu! Har funkat hittills när jag behandlat mina paprikor som också blev smittade. Men man får ju vara noga att skölja sen bara......
Haha det ser ganska roligt ut i fönstret nu med en tjock stam, 3 paprikor och 2 små blad wink.gif
buffy
Jag har också haft okänd ohyra på basilika inomhus. Jag duschade plantorna ordentligt med varmaste varmvattnet. Vet inte hur varmt det blir i en normal lägenhetsdusch, men så varmt tog jag i af.

Det hjälpte på mina plantor och kan ju vara värt att prova innan man kastar i af, är ju giftfritt och enkelt osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon