Comboduck
Hallå.

Jag har bestämt mig för att göra ett nytt jordgubbsland i min stuga, och jag ser helst att det är ett ganska billigt projekt. Jag vill alltså helst inte köpa bark.

Min fråga är, tror ni att gräs skulle kunna ersätta bark? Vi har en stor tomt där så det går att få tag på nytt så att man kan ersätta eller lägga på extra allt eftersom.

Tack för svar!

Solstorm
Det finns väl ingen anledning till att ha bark till jordgubbarna? Plantera i jorden och täck med gräsklipp runt plantorna och fyll på kontinuerligt så blir det utmärkt.
Åsa, mälardalen zon 2
Jodgubbar och en massa gräsklipp blir nog inte så lyckat. Gräsklipp är ganska kväverikt och ger man jordgubbar en massa kväve brukar man få väldigt stora och fina plantor men nästan inga bär. Använder man bark och ska förhindra ogräs måste man lägga på 10-15cm och det är inte 100% effektivt + barken stjäl näring från marken så då kan jordgubbsplantorna få näringsbrist.

Vill man marktäcka för att hindra ogräs finns det ju andra alternativ ex. barkduk, marktäckväv, blött tidningspapper (som man sedan kan dölja med ett lager bark) mm.
Comboduck
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-06-2010, 16:51) *
Jodgubbar och en massa gräsklipp blir nog inte så lyckat. Gräsklipp är ganska kväverikt och ger man jordgubbar en massa kväve brukar man få väldigt stora och fina plantor men nästan inga bär. Använder man bark och ska förhindra ogräs måste man lägga på 10-15cm och det är inte 100% effektivt + barken stjäl näring från marken så då kan jordgubbsplantorna få näringsbrist.

Vill man marktäcka för att hindra ogräs finns det ju andra alternativ ex. barkduk, marktäckväv, blött tidningspapper (som man sedan kan dölja med ett lager bark) mm.

Det var en intressant insikt, tack så mycket! Om man bara tänker ur bärperspektiv, finns det några småtrick för att få så mycket bär som möjligt? Tex hur stort avstånd ska man ha mellan plantorna?
Solstorm
Jag vet att jordgubbar inte ska ha alltför kväverikt men mina jordgubbar vet inte om det. Jag har haft gräsklipp runt plantorna i många år och jag får mängder med bär.
Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 19-06-2010, 17:06) *
Jag vet att jordgubbar inte ska ha alltför kväverikt men mina jordgubbar vet inte om det. Jag har haft gräsklipp runt plantorna i många år och jag får mängder med bär.

jag har också använt gräsklipp på näringsfattig sandjord och det fungerade fint.
Peztis
Har också haft gräsklipp... Jag grävde om mitt jordgubbsland förrförra året, hade gräs emellan plantorna, inte så mycket skörd. Förra året hade jag också gräs emellan - ingen större skörd...
I år har jag endast lagt gräsklippet i gången mellan de två ragdeerna och sedan luckrat och hållet efter ogräs, det är MASSOR med jordgubbar på gång nu.
Om det har med årets väder att göra eller gräsklipp föregånede år har jag dock ingen aning om.

Kanske borde man lägga fiberduk el likn (absolut INTE de där blå näten som fåglarna trasslar in sig i!) över så att inte fåglarna hinner före....
Comboduck
CITAT (Peztis @ 19-06-2010, 19:38) *
Har också haft gräsklipp... Jag grävde om mitt jordgubbsland förrförra året, hade gräs emellan plantorna, inte så mycket skörd. Förra året hade jag också gräs emellan - ingen större skörd...
I år har jag endast lagt gräsklippet i gången mellan de två ragdeerna och sedan luckrat och hållet efter ogräs, det är MASSOR med jordgubbar på gång nu.
Om det har med årets väder att göra eller gräsklipp föregånede år har jag dock ingen aning om.

Kanske borde man lägga fiberduk el likn (absolut INTE de där blå näten som fåglarna trasslar in sig i!) över så att inte fåglarna hinner före....

Så du la inget gräs på raderna där jordgubbarna var? Gjorde du "dalar" upp där jordgubbarna var med gångar mellan?
Peztis
CITAT (Comboduck @ 19-06-2010, 19:53) *
Så du la inget gräs på raderna där jordgubbarna var? Gjorde du "dalar" upp där jordgubbarna var med gångar mellan?

Jordgubbarna ligger upphöjda med gräsklipp i gången i år. Två jordgubbsrader i varje bädd.
Comboduck
CITAT (Peztis @ 19-06-2010, 20:21) *
Jordgubbarna ligger upphöjda med gräsklipp i gången i år. Två jordgubbsrader i varje bädd.

Du får ursäkta en alldeles grön trädgårdstyp, vad menar du med bädd? Jordupphöjningen där du planterar jordgubbar? Ungefär som hur man planterar potatis, fast då planterar man bara en potatisrad per bädd?
Smarterchild
Jag har också problem med täckningen... Hur gör man för att inte förhindra uppkomsten av nya revor när man täcker?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon