skbg
Mina tomater växer inte som tidigare år. De är taniga och har ett fåtal blommor. Idag när jag gick in såg jag vita små flygare. Är det därför de inte vill växa?. Har gödslat med häst gödslat en månad innan plantering. Är det för kraftig jord. Vad skall jag göra för att de skall ta sig?
Åsa, mälardalen zon 2
Har du odlat växter som hör till potatisfamiljen på platsen flera år i rad???

Är det på friland, växthus, i mark, kruka du odlar dem?

Är dräneringen OK? Lerjord eller lättare jord.

Tomatplantor brukar man kunna plantera i stort sett direkt i gödselstacken så nej din hästgödsel är inte för stark, kanske för svag men det beror ju på hurpass mycket du slängde ut + om det var en massa halm eller spån i, man kan vara ganska generös med gödnbing där tomaterna ska planteras.

Vita flygare kan dock bromsa plantorna något men det brukar vara då plantorna blir fulla av honungsdagg som det växer sotdaggssvampar i, blad som är överdragna med svart smörja fotosyntesar dåligt = växer dåligt.
Bassam
Obs
Taning beror på lite ljus, vita flygare suger växter blod så växter ser ut ej normala
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon