Full version: Krollilja
Berith
Hittade den här bilden på en riktigt mörk krollilja,
en riktig sån där villha-blomma!
Bilden är hämtad från en norsk sida och där kallas den bara
Lilium martagon dark form.

Nån som vet nåt om den?
Eller är det bara en vanlig krollilja som blivit ovanligt mörk?

Ingrid på Västkusten
Den nämns ibland som en egen underart och ibland som en selekterad en. Och den finns ibland Trädgårdsamatörer i Sverige vet jag - kan nog ibland köpas utomlands med :-)
så helt kört är det ju INTE!

Hälsar Ingrid
Ingrid på Västkusten
PS
Maila Magnar vetja ;-))

Hälsar Ingrid
Berith
Tack Ingrid, attans snabb du var! biggrin.gif
Ok, jeg tar kontakt me ham!
yla
Jag vill också ha en sån smile.gif biggrin.gif tongue.gif
jättevacker
ska spana efter den
Berith
Javisst var den vacker! wub.gif
Jag skickade ett mail till innehavarn får vi se om han hör av sej.
Blir väl kanske inte förrän efter helgerna.
Berith
Norrmännen är så kvicka! biggrin.gif

Så här svarade Magnar:
"Hei Berith

Den liljen kommer fra en trädgård i Luleå. Jeg kan ikke si hvilken, men om du kontakter Yngve og May-Iris Yvesand så kan de fortelle deg det. Det var de som skaffet meg løkene. Adressen deres er Enhörningsvg. 22, 972 51 Luleå, Telefon 0920-15093

God jul"

Nån som känner till dom?
Betty
Ja, jag tror inte att det finns en enda trädgårdsintresserad lulebo som INTE känner till familjen Yvesand och deras fantastiska trädgård! Lokaltidningarna hade ett reportage om deras trädgård i samband med "Öppen trädgård" i våras. Jag har själv besökt dem på Luleå trädgårdssällskaps perennabytardag i höstas, det var verkligen en inspirerande kick i rätt riktning! En helt fantastisk trädgård full av överraskningar. Kunde inte fort nog komma hem och börja gräva nya rabatter!
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, nog har man besökt familjen Yvesans trädgård ett antal gånger. Yngve är dessutom ordförande i Luleå:s Trädgårdsällskap, så han är nog rätt man att kunna hjälpa dig. Julhälningar från helen
Cilla
Jag får ibland olikfärgade krolliljor i min äng. De ursprungliga är ljust rosa, men ibland kommer en och annan mörk upp också. De mörka kommer dock inte varje år.

Jag har tolkat det som att det antingen är förra ägaren av huset som planterat frön (det tar ju 6-7 gynnsamma år för krolliljan att blomma) eller att fåglar tagit hit dem. Jag tror inte att det är de äldre som antar annan färg, för de mörka har större knoppar och aningen större nlommor också och ser ut att vara en annan sort. Vartannatårsblommande kanske?

Cilla
yla
vita krolllijor är också fina ,,eller hur

dom har jag hittat ute wub.gif hoppas att dom inte fridlysta wub.gif
Eva St
Vad har jag gjort för fel då som satt Krollliljelökar men inte fått upp en enda
Eva St
Cilla
Härlig miljö oldwolfie - känner mig som hemma!

Eva - krolliljor vill som andra liljor ha skuggigt om fötterna och soligt ovan jord. Sedan är det som vanligt med lökar - är det för blött på höst eller vår ruttnar de. Hr man väl fått krolliljor att etablera sig växer de där för evigt.

Den äng med krolliljor jag har är 70 år gammal, och där sattes två liljor från början. Nu är det ett 100-tal, varav ca hälften blommar.
yla
mina krollisar växer tilsammans med praktlysingen så nog får dom skugga om fötterna allt
man kan se de lila lite bakom om man kollar noga

jesses va fel man kan stava ibland då man får brått
fick gäster så jag slarvade rejält men nu e de fixat
Eva St
Tack Cilla då gör jag ett nytt försök att sätta några i vår får vi se om det kan funka bättre. Vilka är lättast att klara de vita eller rosa. Är det någon skillnad eller ska jag försöka med båda sorter kanske.
Eva St
Berith
CITAT (oldwolfie @ 17-01-2003, 15:17)
dom har jag hittat ute  :wub: hoppas att dom inte fridlysta wub.gif

Dom är bara så vackra! wub.gif

Jag vill också ha vita, måste komma ihåg att köpa lök i vår. Trodde att man som med andra lökar satte dom på hösten, men det fanns inga att köpa, inte här iaf.

Min svåger har masssssor med krolliljor, och ibland tittar det upp nån vit bland alla rosa. Tror det var Åsa som sa att dom rosa ibland kunde ge ifrån sej nån vit lök. Undrar om då den vita är vit resten av livet eller om den kan gå tillbaka till rosa?
Cilla
Hos mig är de rosa lättare, men jag vet inte om det gäller generellt.
Tag lite frö någonstans ifrån också. Det tar visserligen sju år innan de blommar, men man hinner ju glömma bort dem. Och läkarna är så dyra - det här är ju blomster man vill ha många av!
Berith
Om jag inte kommer ihåg alldeles galet så har Åke full koll på det där med att få fram krolliljelökar från frön. Försökte söka på gamla forumet men det funkar inte, ant. pga gårdagen. Det var nånting med plastpåsar, torv, mängder med smålökar och pilljobb.
yla
ja man skulle låta dom ligga i fuktig torv i en plastpåse tills de blev små lökar o då skulle man lägga dom till vila i kylskåpet

jag tog några frön då i december o la i en plastpåse som ligger på köksbordet o jag hade ingen torv eller mossa så jag tog hushållspapper o la i,,,,,,,,,, nå åtminstone en av alla fröna har blivit tjockt o kommer nog att bli en lök

ska bli såå spännade ,,egentligen inte så pilligt bara komma ihåg att hålla fuktigt o att inte slänga bort den förbenade påsen som ligger o ser skräpig ut på bordet rolleyes.gif wub.gif smile.gif laugh.gif

jag torg fröna från det stället i skogen där jag vet att de vita krollisarna bor så jag hoppas att de blir vita smile.gif
zaaritha
Jag är krollilje"fantast" o vill SÅ GÄRNA ha vit o den mörka varianten!!!
Om nå´n har --så hör av er!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon