Har gurka i mitt växthus som jag drivit fram själv. har tre stycken i stora lerkrukor med fat. den största är över 1 meter och klättrar på pinne. Den har blommat men nu blir bladen bleka och gula. Det börjar längst ner på plantan men tar sej uppåt liksom och blomman (gurkan) har gulnat och fallit av. Har satt gurkorna i jord med mycket bränd stall gödsel. Skall jag byt jord? Byta plats i växthuset? (de står alldeles innanför dörren). vill ju gärna få några gurkor i år..... snyft.....
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2010, 09:49
Hur stora krukor? Har de fått jämn vattning? Har du vädrat + skuggat då det varit soligt? Hur länge sedan planterade du plantorna i hästgödseln? Ser rothalsen bra ut? Har du gett någon mera gödning typ flytande i vattnet?
Planterade ut dem i krukor ca 45 cm diameter för några veckor sen och då i med hästgödsel. De växtre och såg ut att trivas bra till en början. hade på värme på nätterna för jämnare temperatur vilket jag inte har längre. Har börjat vattna med gödselvatten en gång i veckan. Rothalsen ser bra ut. Har inte lagt på gräsklipp än men det har jag tänkt göra. Vad tror du om att byta plats i växthuset? ställa de längre in där det inte är risk för drag och blir en mer jämn temperatur? har tre melonplantor i uterummet och det växer och frodas som bara den, funderar även på att flytta in en gurka till uterummet.....
har inte skuggat i växthuset. De strår i lerkrukor och det är mycket vatten på faten men ibland torrt uppepå, har varit lite rädd för att vattna för mycket..... men det kanske snarare har blivit för lite....,..
många funderingar.....
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2010, 10:29
Det kan ju inte vara näringsbrist ifall du gett gödning, om det är fuktigt när man kör ner fingret i krukan så är det ingen fara för gurkan ifall det är torrt på ytan. Däremot kan det ha att göra med att du stängt av värmen, lerkrukor är inte speciellt varma, normalt sett brukar man odla gurka i stora svarta hinkar för i svart blir jorden varmare, gurka gillar ju inte kyla och vill helst inte ha temperaturer under +15C. Om det är varmare längre in i växthuset kanske de trivs bättre där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.