Henko
Jag har problem med att få fart på landet som ligger utanför knivsta vid mälaren. På vissa grödor, tex rödbeta, mangold, har bara hjärtebladen kommit men sen har det stannat av. Även moroten, palsternackan och annat vill inte växa ordentligt. I ett land bredvid har jag satt bondböna och den vill växa.

Nu undrar jag om det finns andra som har samma problem och om det kan bero på det kyliga vädret? Eller det kanske ska gödslas lite extra..
Åsa, mälardalen zon 2
De kan vara det kyliga vädret. +Morot och palsternacka är inga snabbväxande grödor, speciellt inte palsternacka.. Bondbönor brukar växa bra även i lite svalare klimat tycker jag.

Oftast behöver man inte göda ifall man gjort någon form av grundgödsling/jordförbättring förrens plantorna har blivit större och är i stor tillväxt. Små plantor behöver inte lika mycket gödning som stora.
fuchsian
CITAT (Henko @ 20-06-2010, 09:33) *
Jag har problem med att få fart på landet som ligger utanför knivsta vid mälaren. På vissa grödor, tex rödbeta, mangold, har bara hjärtebladen kommit men sen har det stannat av. Även moroten, palsternackan och annat vill inte växa ordentligt. I ett land bredvid har jag satt bondböna och den vill växa.

Nu undrar jag om det finns andra som har samma problem och om det kan bero på det kyliga vädret? Eller det kanske ska gödslas lite extra..

Henko --- det är nog vanligt om man tänker hur denna vår har varit. Blir det varmare och håller någorlunda jämn temperatur så har du nog inget att oroa dig för. Även vi i södra delen av landet har märkt att det går väldigt sakta, men vi har haft skyfall här flera gånger, det gillas inte av plantorna. Sedan kan det bero att en del tycker att det är lagom väder att dra och de andra tycker tvärtom..
Var mitt inlägg svar nog, annars kommer nog flera att berätta om sina upplevelser ..... Fuchian ..
Henko
Tråkigt att höra att jag inte är den enda. Men lite skönt att veta att jag antagligen inte gjort någon stor tabbe. Väntar med gödsel och hoppas på vädret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon