Har kikat runt här på forumet och läst om myror och hur man får bort dem. I alla trådar är det någon som påpekar att de inte gör så mycket skada. Men det gör mina! de gnager kanterna på bladen på min bondböna. Iaf tror jag det för det är gnagt och det enda jag kan se på växten är små svarta myror. Inga andra växter ger de sig på.
Hur får man bort dem?
morris1000
20-06-2010, 09:23
Alla säger att det är löss, men jag har i likhet med Henko myror på bondbönorna men hittar inga löss - trots att jag letar, viker upp blad och kikar överallt. Det enda jag hittat var enstaka trips - förutom myrorna då. Ni som pratar om svarta löss på bondbönor - hur stora är dem? Ska de vara svåra att upptäcka?
Red Top
20-06-2010, 11:44
Svarta löss är inte svåra att upptäcka. De sitter oftast i klunga.
Det finns ju löss i andra färger. Ljusa, gröna, bruna. De ljusa och de gröna tycker jag ibland kan vara svåra att se, om inte ljuset är bra.
Jag tvivlar på att det är myrorna som gnager på bladen. Det kan vara någon nattaktiv skadegörare.
Det finns andra här, som kan det här mkt bättre än jag. Åsa t ex.
Jag får la kika lite mer noga. Om det är löss, hur blir man av med dem isf? Nu växer ju bönorna ändå men det vore nog fint för dem att slippa bli ätna på..
Hej
Du kan duscha dem så bra och ofta.
Obs
De tycker inte vatten.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.