tvilling77
Vi har massor med maskrosor i gräsmattan, alldeles för många för att gå runt och gräva upp en och en..finns det nåt medel att använda? Hur gör ni andra?
andersen
Det finns ett verktyg att köpa... annars kan du prova med ättika men då får du nog gula fläckar i gräset.
oskarlisa
Har samma problem...bryr mej inte så mycket om min gräsmatta dock..wink.gif
Rekommenderar dej att ta bort så många som möjligt, kniv..så att man får bort alla rötter. Sen är det väl så att om man vertikarskär o toppdressar på våren, göder, klipper gräsmattan innan maskrosorna börja fröa o räfsar ihop, strör på gräsfrön så tar gräset överhanden o maskrosorna försvinner....tror jag, har mina egna teorier..
Annars får du göra maskrosvin..wink.gif
varghem
vi lyckades på nåt konstigt vis att kväva maskrosorna i år... klippte väldigt tidigt och sen dess har inget gult visat sig mer
Peztis
Jag tror att om du verkligen vill bli av med dem så är det bara att sätta sig på huk med ett maskrosjärn...
När hela ytan har rensats är det dags att gå en sväng igen... och igen... och igen...

Jag gjorde så för ett par år sedan och nu har jag inte alls så många, ser dessutom till att ta bort dem så fort jag ser en som blommar.

Du har inte en massa ungar i trakten? När jag var liten var det en grannfru som betalade 5 öre (tror jag det var) stycket för varje maskros vi drog upp och vi var väl en 5-10 ungar så det blev ju lite sport också! OK, detta är väl en 30 år sedan eller så men om du får tag i ungarna (som ska kunna hantera ett maskrosjärn för annars är det ingen vits) så får du känna efter vad som är skälig ersättning. Dessutom så kan ju bullar och saft vänta efter utfört arbete!

CITAT (varghem @ 20-06-2010, 15:52) *
vi lyckades på nåt konstigt vis att kväva maskrosorna i år... klippte väldigt tidigt och sen dess har inget gult visat sig mer

Det gula ja, men det gröna då? biggrin.gif Maskrosor är ju dessutom fleråriga så....
varghem
ser faktiskt inte mycket bladverk heller, finns nån här och där som försöker att blomma men det tar jag bort direkt. har aldrig nånsin brytt mig om maskrosjärn och dylikt.
bästa sättet att bli av med maskros har jag hört är att vårda dom ömt... uppmärksamhet är något dom absolut inte vill ha
Gossen Ruda
Manuell plockning eller Stroller combi.
Red Top
En liten varning för Stroller. Hörde att man måste vara mycket försiktig om man har buskar, häckar eller träd i närheten av gräsmattan. Om rötterna går in i jorden under gräsmattan kan de ta skada och i värsta fall vissna ner. Gäller tydligen även perenner med stort rotsystem.
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 21-06-2010, 20:19) *
En liten varning för Stroller. Hörde att man måste vara mycket försiktig om man har buskar, häckar eller träd i närheten av gräsmattan. Om rötterna går in i jorden under gräsmattan kan de ta skada och i värsta fall vissna ner. Gäller tydligen även perenner med stort rotsystem.

Stämmer, men det står tydligt i bruksanvisningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon