Full version: Hur ser era plank ut?
SidneyB
Hej,
Vi har en härlig baksida av tomten i söder men tyvärr alldeles brevid en bussgata.
Vi funderar på att bygga ett plank och söker tips och idéer till ett snyggt plank/insynsskydd/buller plank.

Hur ser era plank ut? Gärna bilder!
Vad bör vi tänka på?

Just nu har vi en bred rabatt med några små träd mot vägen. Finns det risk att den rabatten far illa av att hamna i skuggan?

Kan man få bidrag av kommunen till ett bullerplank?

Tacksam för hjälp,
malcolm
Finns det snygga plank...? Jag byggde ett i höstas för att slippa se biltrafiken som går strax utanför tomtgränsen, det är ca 2 m högt men någon bullerdämpande effekt har det knappast. Vet att kommuner kan lämna bidrag för plankbygge om trafik etc. är väldigt störande men reglerna skiljer sig åt från kommun till kommun så man bör nog ringa och fråga, INNAN man börjar bygga. Växter som hamnar i skuggan mår definitivt inte bra av detta, märkte jag när jag byggde plank vid min uteplats för många år sedan. Rev dock detta i höstas och nu blommar det igen, blommor som jag glömt fanns där. rose.gif

[attachment=51230:plank.JPG]

Det var ett elände att borra hål för gjutningen pga. rötter och stenar, därför blev avstånden mellan stolparna inte helt symmetriskt. Dessutom hade jag varit väldigt sjuk kort innan bygget så jag var väl inte i bästa form heller.
Peztis
För att man ska få bidrag måste ljudnivån uppgå till en visst ljudnivå, kontakta kommun för att höra vad de säger, kanske har de också en decibelmätare att låna er.
Ralf
CITAT (malcolm @ 20-06-2010, 18:32) *
Finns det snygga plank...? Jag byggde ett i höstas för att slippa se biltrafiken som går strax utanför tomtgränsen, det är ca 2 m högt men någon bullerdämpande effekt har det knappast. Vet att kommuner kan lämna bidrag för plankbygge om trafik etc. är väldigt störande men reglerna skiljer sig åt från kommun till kommun så man bör nog ringa och fråga, INNAN man börjar bygga. Växter som hamnar i skuggan mår definitivt inte bra av detta, märkte jag när jag byggde plank vid min uteplats för många år sedan. Rev dock detta i höstas och nu blommar det igen, blommor som jag glömt fanns där. rose.gif

[attachment=51230:plank.JPG]

Det var ett elände att borra hål för gjutningen pga. rötter och stenar, därför blev avstånden mellan stolparna inte helt symmetriskt. Dessutom hade jag varit väldigt sjuk kort innan bygget så jag var väl inte i bästa form heller.

Hoppas du sökte bygglov, för det där ser bygglovspliktigt ut.
malcolm
Klart jag gjorde, allt som är högre än 110 cm måste ha bygglov här i byn. innocent.gif
SidneyB
Hur är det med vinden? Har ni upplevt att det blir blåsigar med ett plank som är helt tätt så att man bör ha mellanrum mellan brädorna?
malcolm
Helt klart skall planket inte vara helt tätt och man bör ha några millimeters springa mellan varje bräda, inte bara för vindens skull eftersom trä är ett levande materiel som sväller när det är blött och krymper när det torkar. Det plank jag hade på uteplatsen förut började luta betänkligt efter en höststorm och det var därför jag tog bort det i höstas, att försöka rikta upp eller stötta ett plank som har börjat luta är ganska lönlöst så det är bättre att börja om. Tänk på att ta i när du gjuter för stolparna för det är stora krafter som plintar/grund skall bära upp och känns bygget gungigt så är det bättre att sätta strävor innan det börjar luta för sedan är det i allmänhet för sent. Tänker man sig dessutom en grind någonstans kräver det helt annan förankring i backen coh det är inte bara att ta bort en bit av planket och sätta dit gångjärn. Lycka till! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon