Coxpomona
Jag har sex pallkragar som jag ska stapla på varandra tre och tre, till två moduler. Detta är första gången jag odlar i pallkrage och jag undrar hur mycket jord jag bör köpa för att fylla dem lagom mycket.

Har sett förslag på fyra säckar per pallkrage här i forumet - men det finns ju olika storlekar på säckarna. Jag har tänkt köpa 50-literssäckar.

Funderar också på at ha nåt billigare än jord längst ner. Tips på vad det skulle kunna vara mottages tacksamt! Jag bor i en Stockholmsförort och har inte tillgång till bil så jag har ganska begränsade möjligheter.
Koste
Om du lägger ett golv av brädor ovan den 2:a kragen så räcker det med 150l 3/4 full - 200 liter helt full till brädden för den översta kragen

Rekommenderar att du sätter panel eller liknande glest 2-3 cm springa och sticker hål för att vattnet ska kunna dräneras.

Jag satte mina 7 första paket av kragar och en är 3 kragar hög bara, det känns lite obekvämt. Ta 4 så får du rätt ståhöjd, ca 90 cm..

Såga gärna bort så du får sparktröskel, se bilden
DSC_8460.JPG
Detta är den lägsta jag har..

karinmaria
Hej Coxpomona!
Om du inte av något särskilt skäl MÅSTE ha tre på varandra så räcker det med två, det blir tillräckligt djupt.

Tre säckar (50 L) behövs per krage och om du blandar vanlig plantjord och kogödsel blir det en bra blandning och du kan köpa sorten "4 för 100".
Coxpomona
Tack för hjälpen! Känner mig klokare nu smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon