UlleBulle
Mitt uppstammade gullregn ser visset ut, med få och små blad och bara en enstaka liten blomma.

DSC_1339.JPG

På stammen ser barken ut att gulna och lossna.

DSC_1328.JPG

DSC_1324.JPG

Trädet är placerat i nordost, nära huset och en häck ut mot en liten väg. Det är etablerat sedan 6 år och har hittills inte visat tecken på sjukdom.

Kan någon hjälpa mig med trädet? Vad ska jag göra, finns det någon bot?
kerstin z5-6
mycket är skadat av vintern.. låt det bara vara , nästa vinter blir förhoppningsvis bättre:) vattna o håll tummen
Cilla
Jag säger detsamma. Skadorna på bilderna är dessutom vanliga också efter hyfsade vintrar, och gullregnen brukar klara av dem om de inte är för många och runt grenarna på samma ställe.

Det gullregn klarar sämre är ju beskärning. Uppstamning brukar gå bra men övrig beskärning resulterar ofta i att grenarna vid snitten dör delvis eller helt. Å andra sidan skjuter de nya skott, så det är mer en estetisk fråga. Att "rensa" i ett gullregnsburr är dock inte att rekommendera.
UlleBulle
Tack för hjälp och råd! Tålamod alltså whistling.gif

Trädet var uppstammat med avkapade grenar när vi köpte det. Jag har inte klippt grenarna, men faktiskt böjt ut dem lite med tyngder.
Åsa Hofsten
Hur gick det för ditt Gullregn i år? Jag har (troligen) samma problem med
mitt 8 år gamla Gullregn nu i år och undrar om det är värt att vänta på att det kommer igen?
Shabbadang
Problem med gullregn beror oftast på att de inte står rätt placerade. Gullregn vill ha mager, grusig och torr mark. Då blir de långlivade och frodas. Det verkar som att de inte tål för fuktiga och näringsrika växtplatser, speciellt inte kompakterad, lerhaltig jord. Mager skogsmark fungerar ofta utmärkt.
ilanius
Jag har ett gullregn som jag flyttade för två år sedan i höst. Hela vår tomt består av tung lerjord, men jag har ett annat gullregn som är jättefint. Hursomhelst, det flyttade trädet har ännu inte slagit ut. Fick skott i fjol och i år som torkade in. Barken är grön och visar inga tecken på missnöje. Jag har vattnat och jordförbättrat, men finns det något hopp tro?
UlleBulle
Tänkte bara berätta hur det gick. (Om nu någon händelsevis surfar hit med samma problem.)
Jag lät trädet stå 2011, men det återhämtade sig inte. Trädet stod i nordostläge med lätt sandblandad jord.
På våren 2012 grävde jag upp trädet med hela rotklumpen och flyttade det till sydvästläge. Det är soligt, men ganska torrt där, så vi vattnade noga. (Kanske för mycket, om jag får tro rådet här ovan.) Det slog ut några gröna blad, men i övrigt såg det helt visset ut. På hösten tog jag bort det.
Vid den här tiden på året saknar jag mitt gullregn utanför vardagsrumsfönstret i nordost och funderar på att göra ett nytt försök ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon