CITAT (fluffo @ 20-06-2010, 19:54)

Hej
jag undrar hur ofta man bör vattna sin brudorkidé under sommaren, den ena har precis blommat ut och den andra är på väg eller den har fortfarande 6 blommor. Jag brukar normalt sänka dom i vattenbad varje söndag men jag tycker komposten är så torr efter bara 1 dag. Hur ska jag göra för att dom inte ska dö ifrån mig som alla andra gånger jag försökt ha orkidé!? sol får dom inte på sig i stora mängder heller jag drar alltid ner persiennerna när eftermiddagssolen kommer.
och bör jag byta kompost på den som blommat ut? Vad är bästa att blanda med har hört nått om mossa!?
Tack på förhand / Hannah
Fluffo, --- Jag vattnar (sänker ner i hinken, som fått stå för att få bort klor och annat) varje vecka nu på sommaren och lägger i lite gödsel, främst när de bommar och sedan när du ser att de har vilat sig och vill börja om, så börja gödsla. Planteringen är jag lite feg på, men gör det strax innan den viloperioden.
Det är ingen risk att låta dem vänta på nästa bevatningsgång.
Jag har dem på ett bord, mer innåt fr. fönster och där har de trivts. Du kan också kolla vatten behovet gm att lyfta på innekrukan och känna efter om de känns lätta. Kolla först hur en nyvattnad kruka känns och sedan samma innan vattningen.
Jag har köpt den barken som de säljer i affärerna, men har fått tips att även använda vitmossa.
mina har surat hela vintern, men nu växer det bebissar på flera gröna stänsel, där blommorna var innan. De stänslar som blir bruna, klipper man bort, men inte om den är grön. Förkorta lite från toppen till ovanför ett friskt knog på stammen.
Du kanske ser att det ser torrt ut, men det är det inte i rötterna och de anpassar sig rätt bra vid jämna mellanrum som vattningen sker. Jag har fått massor av råd där jag köpt mina orkider, men inte har det hjälp mig, bara blivit ledsen när de dör. Mina nuvarande har 3 år på nacken, så nu har vi nog hittat ett gemensam tråd...

... Fuchian ...