Full version: Brudorkidé
fluffo
Hej
jag undrar hur ofta man bör vattna sin brudorkidé under sommaren, den ena har precis blommat ut och den andra är på väg eller den har fortfarande 6 blommor. Jag brukar normalt sänka dom i vattenbad varje söndag men jag tycker komposten är så torr efter bara 1 dag. Hur ska jag göra för att dom inte ska dö ifrån mig som alla andra gånger jag försökt ha orkidé!? sol får dom inte på sig i stora mängder heller jag drar alltid ner persiennerna när eftermiddagssolen kommer.
och bör jag byta kompost på den som blommat ut? Vad är bästa att blanda med har hört nått om mossa!?
Tack på förhand / Hannah
Aqvakul
Du gör väl precis rätt som sänker i vattenbad en gång per vecka och ser till att de inte får så mycket direkt solljus. Kmposten ska torka ut lite och jag tror absolut inte det är någon risk att de dör ifrån dig. Lite gödselvattning (specialgödsel) var 4-6 vecka skadar naturligtvis inte. Annars är nog för mycket vatten och för mycket gödsel en mycket vanligare orsak till att de inte trivs, än motsatsen...
fuchsian
CITAT (fluffo @ 20-06-2010, 19:54) *
Hej
jag undrar hur ofta man bör vattna sin brudorkidé under sommaren, den ena har precis blommat ut och den andra är på väg eller den har fortfarande 6 blommor. Jag brukar normalt sänka dom i vattenbad varje söndag men jag tycker komposten är så torr efter bara 1 dag. Hur ska jag göra för att dom inte ska dö ifrån mig som alla andra gånger jag försökt ha orkidé!? sol får dom inte på sig i stora mängder heller jag drar alltid ner persiennerna när eftermiddagssolen kommer.
och bör jag byta kompost på den som blommat ut? Vad är bästa att blanda med har hört nått om mossa!?
Tack på förhand / Hannah

Fluffo, --- Jag vattnar (sänker ner i hinken, som fått stå för att få bort klor och annat) varje vecka nu på sommaren och lägger i lite gödsel, främst när de bommar och sedan när du ser att de har vilat sig och vill börja om, så börja gödsla. Planteringen är jag lite feg på, men gör det strax innan den viloperioden.
Det är ingen risk att låta dem vänta på nästa bevatningsgång.
Jag har dem på ett bord, mer innåt fr. fönster och där har de trivts. Du kan också kolla vatten behovet gm att lyfta på innekrukan och känna efter om de känns lätta. Kolla först hur en nyvattnad kruka känns och sedan samma innan vattningen.
Jag har köpt den barken som de säljer i affärerna, men har fått tips att även använda vitmossa.
mina har surat hela vintern, men nu växer det bebissar på flera gröna stänsel, där blommorna var innan. De stänslar som blir bruna, klipper man bort, men inte om den är grön. Förkorta lite från toppen till ovanför ett friskt knog på stammen.
Du kanske ser att det ser torrt ut, men det är det inte i rötterna och de anpassar sig rätt bra vid jämna mellanrum som vattningen sker. Jag har fått massor av råd där jag köpt mina orkider, men inte har det hjälp mig, bara blivit ledsen när de dör. Mina nuvarande har 3 år på nacken, så nu har vi nog hittat ett gemensam tråd... tummenupp.gif ... Fuchian ...
ingrids
Håller med Fuchian om vattningen men inte helt om stänglarna. Mina brudorkidéer blommar på bruna stänglar, det är en sådan sort där stänglarna har den färgen så brunt eller inte kan vara vanskligt att gå på enbart. Finns det vilande knoppar på en stängel och den är spänsting (inte torkad) kommer det ofta nya stänglar ur de vilande knopparna.
fuchsian
CITAT (ingrids @ 21-06-2010, 10:50) *
Håller med Fuchian om vattningen men inte helt om stänglarna. Mina brudorkidéer blommar på bruna stänglar, det är en sådan sort där stänglarna har den färgen så brunt eller inte kan vara vanskligt att gå på enbart. Finns det vilande knoppar på en stängel och den är spänsting (inte torkad) kommer det ofta nya stänglar ur de vilande knopparna.

Ingrids, ..... Så långt har jag inte kommit än, men trodde att när de blev alldeles för visset i stänslen så kunde jag rädda den genom att ta bort, för jag har gjort även som du brukar göra, men har inte fått något nytt, utan det verkar som det bruna hamnar i roten och förstör min blomma.
Jag förstår din grej och ska lägga det på minnet till nästa gång o se vad som händer. Tack för tipset..... tummenupp.gif ... fuchian ..
fluffo
Tack för svaren smile.gif
Jag hoppas att jag får nya knoppar på mina nu, i förra lägenheten var luften för torr för alla blommor så orkidéerna är nu det enda jag har för tillfället haha!

Men undrar fortfarande hur man planterar om, för ena komposten verkar lite för dålig och det känns som den bör bytas!
ingrids
Tycker det är rappligt att plantera om orkidéer, det slutar ofta med att jag har stora hål mellan rötterna helt utan orkidéjord. Det enda tips jag kommer på är att rötterna verkar mindre benägna att gå av och mer böjbara när plantan inte är nyvattnad. Jag köper orkidéjord på påse och har även använt täckbark när jag hade slut men det senare är nog inte helt optimalt. Jag brukar hålla upp plantan lite över nivån den ska stå och skaka ner jord mellan rötterna och sedan sänka plantan till nivån den ska vara och skaka ner lite mer jord. Med, som sagt, blandad framgång.
fluffo
Jag upptäckte att rötterna har tagit sig ut genom botten på plastkrukan, är det dags att plantera om då?
ingrids
Inte nödvändigt vis - det kan de göra ganska snart. Om det inte ser väldigt trångt ut i krukan går det oftast bra att vänta ett tag.
Aqvakul
CITAT (fluffo @ 29-06-2010, 21:03) *
Jag upptäckte att rötterna har tagit sig ut genom botten på plastkrukan, är det dags att plantera om då?

Ofta brukar det komma blomstänglar så här års, så jag skulle avvakta lite med att plantera om...
fluffo
CITAT (Aqvakul @ 29-06-2010, 19:21) *
Ofta brukar det komma blomstänglar så här års, så jag skulle avvakta lite med att plantera om...

woho, ja min ena orkideé har fått nått ljusgrönt som trycker ut ifrån bladverket + en ny rot lite längre ner och en ny knopp längst ut på stängeln så den låter jag bli, men de andra ser ganska vilande ut, får väl se om något händer annars känner jag att det kan vara bra att passa på nu är den inte har några blommor. Får se hur jag gör, men tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon