Maggan H
Denna vackra buske växer i flera exemplar i ett tätt busk/trädområde i vår kvarterspark. Den doftar svagt av citron/fläder men jag får inte ihop det med bladens utseende, som jag tycker är väldigt vackra. Att den sen blommar med stora vita knippen nu är ju bara ett plus! Bladskaftens ovansida är röda medan den är grön på undersidan och gröna stammar. Vet någon vad det är?
[attachment=51241:P6200011.JPG]
Aqvakul
Det ser ut som någon slags olvon..
Huggorm
Japp, vanlig skogsolvon
Maggan H
Aha, skogsolvon! Vi har ett trädgårdsolvon men det är inte särskilt likt denna. Vanlig eller ej, ska jag nog satsa på ett sådant exemplar till trädgården! Tackar!
Peztis
Så vacker!

När någon pratar om olvon tänker jag alltid på "Visa i Midsommartid" och det passar ju förträffligt just nu:

"Du lindar av olvon en midsommarkrans
och hänger den om ditt hår..."

Jag älskar den visan! Så där svenskt melankolisk. wub.gif
Ezereht
Det finns en som har röda knoppar och vita blommor, jättefin. Blodolvon kanske? Men jag har undrat om dom är giftiga, därför jag inte köpt någon. Vet ni om de är det?
Huggorm
Skogsolvon är i alla fall inte giftiga, även om bären smakar för dåligt för att ätas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon