Pumparump
Jag planterade ett körsbärsträd för tre år sedan. I närheten av det står ett gammalt Ingrid-Marie som har trädkräfta. Vi har inte haft hjärta att ta ner det för det är så gammalt och blommar överdådigt och ger bra med frukt varje år. Nu undrar jag dock om körsbärsträdet också har fått kräfta. Stammen har en stor spricka och på grenarna finns bölder som blöder (kåda?). Äppleträdets bölder har ätit sig in till kärnveden. Det har inte bölderna på körbärsträdet gjort, men annars liknar bölderna äppleträdets.

Kan tillägga att jag nog gödslade lite för mycket andra året. La på 5-10 cm hästgödsel som jag myllade ner försiktigt och ovanpå det la jag barkmylla. Jag har öppen jord ca 1 meter i diameter under. Efter det har det inte fått någon gödsel alls.

Min fråga är alltså om kräfta går på körsbär med eller om sprickan och bölderna beror på att jag gödslat för mycket.

Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Fruktträdskäfta=lövträdskräfta går på äpple, päron och andra lövträd som t.ex. ask, asp, björk, bok, ek, hagtorn, kastanj, lind, lönn, poppel, rönn och sälg. Körsbär tror jag dock inte den brukar gå på.

Det ditt körsbär troligtvis har är sprickor orsakade av vintern det är vanligt att stammen spricker då vårvintersolen skiner på den frusna stammen och orsakar spänningar i veden som spricker. +Det kådliknande låter som gummiflöde som är ganska vanligt på körsbär.

Kopierat från växteko: "Gummiflöde (eng. gummosis) kan uppträda såväl på grenar och stammar som på frukterna. Det förekommer i synnerhet på körsbär men ibland även på plommon och kan ofta ha ickeinfektiös orsak. Symptomen består i att en seg, något genomskinlig vätska tränger ut, som så småningom stelnar till halvgenomskinliga klumpar.

Den vanligaste orsaken till gummiflöde på grenar och stammar torde vara att träden inte trivs eller att de har skadats eller angripits av någon sjukdom. Frostskada eller dålig avmognad kan ligga bakom, vidare dålig dränering och för kraftig beskärning. Även sår eller angrepp av bakterios eller svampsjukdomar kan vara orsaker. "

Ofta kan trädet leva ett bra tag till trots sprickor och gummiflöde och det finns inget man kan göra. 5-10cm hästgödsel är inte mycket gödning + barken du lade på stjäl ju näring så din gödning har nog inte påverkat skadorna.

Cilla
Det troligaste är att det är som Åsa skriver - barksprickor pga temperaturspänningar med gummiflöde pga denna eller annan stress.

Men jag har sett kräftsår också på körsbärsträd. Inte så vanligt, men det förekommer. Japanska prydnadskörsbär har jag sett ha kräfta i handeln. Fick till och med lämna tillbaka till Plantagen en gång när jag i bilen såg kräftsåren.
steinar
Vi har ett 15-20 år gammalt körsbärsträd som också har detta fenomen med gummiflöde. Men vi har också ett annat problem, det är att de nya knoppar som skall ge blad varje vår, ofta inte öppnar sig, men hela eller delar av grenen torkar in.

Endast ute på ändan av grenarna finns blad. Trädet blir glesare och glesare, och i år är det mycket torra och döda grenar. Den blommade rikt, men blommorna torkar in och de ny-knutna bären faller av. Endast enstaka år kan jag får frukt på trädet.

Trädet står på en uppfylld tomt, där fyllmassan är rik på brunt grus.

Innan har vi haft äppelträd där som vi sågade ner pga kräfta, planterade ett nytt som också gick åt skogen. Nu har vi ett päronträd, också det angripit av kräfta.
Våra plommonträd (hade 2 st.) har aldrig mått bra, det är nästan så jag börjar tro att det är något fel på själva tomten.

Vi har bott här i 20 år, men tomten är närmare 40 år.

-Och i år, är körsbärsträdet fullt av svarta bladlöss, och när jag säger fullt, så menar jag fullt, Har aldrig sett så mycket bladlöss i hela mitt 50 åriga liv....:-(

HUR bekämpa detta...? omöjligt?
Trädet är ca. 5 meter högt.
Cilla
Det du beskriver på körbärsträdet låter misstänkt likt blom- och grentorka. Mot det har jag inga åtgärdsförslag som jag tycker mig sett hjälpa. Många förespråkar beskärning, men jag har som sagt inte erfarenhet av att detta hjälper.

Löss på körsbär är fult, lusen är svart och bladen i grenspetsarna krullar sig. Men de är faktiskt ofta inte stora problem för trädet. Bladen får sitta kvar (för lusen) och det är nästan alltid endast de yttersta som drabbas. Om man är ambitiös så nyper man bort dem eller så många man kan. Ut kommer nya som utvecklas efer att lusens tid är över för säsongen.

Fyllnadstomter är i stort sett alltid problematiska för träd, men träden kan fungera en tid. Man kan plantera mindre kräftkänsliga sorter och träd osm tål sammanpackad mark och torka bättre än andra. Päronet får man ställa på den lilla plats som inte fylldes med schaktmassor, om det finns en sådan. Eller så sätter man träd som man har glädje av den korta tid de lever. Fruktträd med svaga grundstammar t ex, som blir små och inte kräver så mycket plats för rätterna, och som ger frukt snabbare t ex.
Pumparump
Tack snälla för era svar! Känner mig lite lugnare.
steinar
Tack Cilla för utfyllnad svar.
Kan hålla med dig om att det kan vara grentorka, för det ser så ut, som grnearna torkar in. Ja, det har varit problem med träd här i flera år, och jag, som jag skrev, misstänkte att det är mager fyllnadsgrus som inte ger träden någon näring.
Ser även rötter på mindre buskar och tujor, de utvecklas dåligt. Som om rötterna inte vill sprida sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon