I kväll blev jag riktigt ledsen när jag såg min hyresvärds hund jaga en hare länge och väl på ett fält. Matte, som enligt egen utsago alltid har koll på sin hund, var inne i pannrummet under tiden. Med anledning av detta skulle jag vilja uppmana alla hundägare här: Håll koll på era hundar och släpp dem inte lösa i markerna! Det är en känslig tid nu när harar, rådjur och många andra djur har små ungar. En tid då det enligt jaktlagen är förbjudet att ha hundar lösa utan koll i marker där det finns vilt. Jag har inget emot hundar, men för de vilda djurens skull måste vi faktiskt hålla den lagen.
Olle
Tyvärr inte helt ovanligt
Gunilla T
21-06-2010, 07:39
Bra Olle

hela naturen är en barnkammare just nu och hundarna skall vara kopplade.
Hur får man en hyresvärd att inse det? Jag är ju faktiskt i beroendeställning till henne och vill inte bli ovän. Samtidigt har jag aldrig gillat att hennes hund alltid är lös - detta är heligt och får inte ifrågasättas, oavsett vad han hittar på. När jag berättar vad som har hänt (sakligt och utan fördömanden eller uppmaningar) möts jag bara av oförstående och irritation, för hunden rör ju inte harar och rådjur eftersom hon inte har sett det.
Olle
fuchsian
21-06-2010, 08:29
CITAT (Gunilla T @ 21-06-2010, 08:39)

Bra Olle

Håller mer er, även en "lydig" hund kan få fuffens för sig, så håll dem kopplade. Jag använder lite längre lina som jag reglerar hur långt hon får gå. På hemmatomten har hon plats att rusa ur sig, den gamlingen orkar inte så mycket längre. Sedan kopplar jag hunden på långlina om jag pysslar med annat ....Har någon sett hur katterna jagar efter fåglar, särskilt de som är ännu små och kan inte flyga så bra, än att det blir en buklandning fr. boet till gräsmattan. Katterna borde ses efter när fåglarna har smått ......

..Fuchian ..
ingrid fuxwall
21-06-2010, 22:09
Kan inte annat än att hålla med - min hund är väldigt snäll men viltbenägen så hon får bara vara lös på vissa speciella ställen - utanför tomten.
Förstår att du har svårt att säga till hyresvärden, just detta att klaga på en persons hund - det kan vara väldigt"kränkande" och personen kan ta väldigt illa vid sig av att någon klagar på gullungen
Annie-72
22-06-2010, 09:55
Ibland får jag känslan att vi jägare är duktigare att hålla ordning på våra adepter. Jag vet ju med 100% säkerhet att löper mina fritt så jagar de.. Så jag har järnkoll på mina två jakthundar. Dessvärre släppte ena sonen ut luzernstövaren.. Han är dock superkåt och löpte bara iväg efter tikar..

Som tur är plockade grannen upp honom 700m hemifrån..
*Stintan*
22-06-2010, 10:15
CITAT (Annie-72 @ 22-06-2010, 10:55)

Ibland får jag känslan att vi jägare är duktigare att hålla ordning på våra adepter. Jag vet ju med 100% säkerhet att löper mina fritt så jagar de.. Så jag har järnkoll på mina två jakthundar. Dessvärre släppte ena sonen ut luzernstövaren.. Han är dock superkåt och löpte bara iväg efter tikar..

Som tur är plockade grannen upp honom 700m hemifrån..
Fattas bara annat! Kan ni inte följa jaktlagen så borde ni ju inte få kalla er jägare och dessutom så värnar ni förhoppningsvis om naturen på ett bättre sätt än vad många vanliga hundägare inte bryr sig om att göra.
Jag skulle gärna se att lagen stramades upp ytterligare så att det faktiskt stod "koppeltvång" och inte som nu "under sådan tillsyn som om den vore kopplad". Det är helt obeskrivligt hur nonchalanta många hundägare är som låter sina hundar vara lösa.
Jag har inte själv 100% lydnad på min hund så därför är det koppel på när så krävs.
Annie-72
22-06-2010, 10:20
CITAT (*Stintan* @ 22-06-2010, 11:15)

Fattas bara annat! Kan ni inte följa jaktlagen så borde ni ju inte få kalla er jägare och dessutom så värnar ni förhoppningsvis om naturen på ett bättre sätt än vad många vanliga hundägare inte bryr sig om att göra.
Jag skulle gärna se att lagen stramades upp ytterligare så att det faktiskt stod "koppeltvång" och inte som nu "under sådan tillsyn som om den vore kopplad". Det är helt obeskrivligt hur nonchalanta många hundägare är som låter sina hundar vara lösa.
Jag har inte själv 100% lydnad på min hund så därför är det koppel på när så krävs.
Samma här... 100% koppeltvång...
Jag röstar för! *håller upp röstkortet från SNF-stämman*

Olle
Margith
22-06-2010, 10:29
CITAT (Gunilla T @ 21-06-2010, 08:39)

Bra Olle

och katterna ska vara inomhus!
Solstorm
23-06-2010, 08:53
CITAT (*Stintan* @ 22-06-2010, 11:15)

Håller med dig! Det tråkiga är att alla de som struntar i att ha koll på sina hundar förstör för dem som faktiskt har koll.
lisselbo
23-06-2010, 11:01
Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och
skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och
övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar
skador eller avsevärda olägenheter.
Kopierat från Jordbruksverket.
Solklart, eller hur?
På Naturvårdsverkets hemsida hittar jag följande:
"Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (1997:1150) om tillsyn över hundar och katter, där det står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.
Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti".
Tänk vad mycket enklare det hade varit om det hade stått klart och tydligt att hunden ska vara kopplad! Hur stor uppoffring är det egentligen att ha en väldresserad hund i koppel?
Olle
Orkidétjuven
23-06-2010, 12:42
Finns det några regler gällande katter? Kan inte tänk mig det va?
Inte mer preciserat än det som Lisselbo kopierade skulle jag tro. Det är nog inte heller realistiskt att kräva att bönderna ska hålla sina ladugårdskatter instängda.
Olle
Bengalow
23-06-2010, 15:02
Häromdagen gick jag förbi ankdammen, som vanligt, med Ouzo lös. På andra sidan hörde jag ett kraftigt plaskande, och änderna började snattra som bara den. Visst, där satt en katt, som hade tagit den ena ungen. Det var 6 ungar från början, nu är det bara 4. Jag gick runt dammen, in i dungen, där satt kräket och väntade på nästa skrovmål. Då släppte jag Ouzo, och ni kan tro att katten fick fart på benen. Hoppas att den kommer ihåg det!
Det är alltså tillåtet att släppa hunden på katter?
Olle
Bengalow
23-06-2010, 19:39
Det är en dvärgpudel, så vilken katt som helst borde inte bli rädd - men den hade väl dåligt samvete, odjuret!
Att hålla hunden kopplad är inte ett tvång, om man kan styra den. Att däremot släppa ut katter hela dagen medan man själv är på jobbet, är ett sabla svineri. Jag tror inte hundar har taget 1% av de fågelungar, som katter har stympat. JAG avskyr katter som springer lösa, för att inte tala om hur illa jag tycker om deras ägare! Grannen talar inte mer med mig, efter att jag påtalat för henne, att om jag ser deras katt en gång till på vår undulatvoljär, så förpassar jag den till katthimlen. Katter jagar, och tar kål på t.o.m. fjärilar.
Orkidétjuven
23-06-2010, 21:46
Katter ger sig på allt från fjärilar,skalbaggar till ödlor och grodor. Vill man att katten ska ha möjlighet till utgång så är dte bättre att ha den i en stor rymlig voljär.
Borde finnas lite mer regler över att ha katt utomhus egentligen.
Vi blev med katt efter ett par år efter vi flyttat till ett skogsområde när jag var yngre. När vi flyttade dit var djurlivet riktigt fascinerande. Men ngt år senare med katt var djurlivet som bortblåst. Hade innan mängder av skogsödlor, kopparödlor och ormar. Riktigt tråkigt. Grodorna försvann efter att granntomten med träsket dränerades och blev en villa istället med ytterligare två katter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.