Siv i Bollnäs
Jag har fått en krukväxt av en trädgårdskompis, men hon visste inte vad det var för något. Hon hade tagit skott från en hon själv fått. Den här har stått i ett år hemma hos mig men nu plötsligt kommer den med små gula blommor enligt bild. Är et någon som vet vad det är? Jag utgår från att man inte kan övervintra den ute, utan att det således är en krukväxt.
Siv

[attachment=51247:Ok_nd_kr..._blommor.jpg]
Alis
Ser ut som en trädtaklök eller rumstaklök smile.gif Kommer dock inte ihåg de latinska namnen - men du borde hitta nått om du googlar !!
varghem
har taklök ludna blad???
Alis
Rumstaklöken har iaf, och sen finns det flera "vanliga" taklökar med ludna eller t.om håriga blad smile.gif
Siv i Bollnäs
Tack för tips! Men den här växten ser inte ut som någon taklök - kanske var bilden lite missvisande; den växer ungenfär som ett sånt där "livsträd" med köttiga blad som är ganska vanliga. Fast den här är ju mycket mindre och kompaktare. Blommorna är högst en centimeter i diameter. Växten som sådan är cirka 20-25 cm hög. Jag ska titta på rumstaklök i alla fall!
Fler tips?
Siv
evaisa
livsträd=crassula

Prova att googla på det! :-)
Erland
Det kan vara en Aichryson. T.ex. hybriden A.x domesticum.
_Skruttan_
CITAT (Siv i Bollnäs @ 20-06-2010, 21:52) *
Jag har fått en krukväxt av en trädgårdskompis, men hon visste inte vad det var för något. Hon hade tagit skott från en hon själv fått. Den här har stått i ett år hemma hos mig men nu plötsligt kommer den med små gula blommor enligt bild. Är et någon som vet vad det är? Jag utgår från att man inte kan övervintra den ute, utan att det således är en krukväxt.
Siv

[attachment=51247:Ok_nd_kr..._blommor.jpg]

Hej!
Hittade din fråga nyss, men svarar.
Det ser ut som en Peperomia, grattis till blomningen!!
Sök på Peperomia på nätet så får du fram olika arter.
Är dock osäker på om det är en depresa
eller en annan art.
Lycka till!
Hälsningar
_Skruttan_
Alexander-VG-zon3
det är helt klart någon växt i Crassulaceae med tanke på hur blommorna ser ut. och blommorna liknar den växt som Erland gav förslag på Aichryson x domesticum.

vacker planta du har tummenupp.gif
Lokan
http://www.infojardin.com/foro/showthread....70&page=158

Om du rullar ner en bra bit på sidan så kommer där en Aichryson sp. som ser ut precis som din! Fast den blommar inte...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lokan @ 09-01-2011, 22:46) *
http://www.infojardin.com/foro/showthread....70&page=158

Om du rullar ner en bra bit på sidan så kommer där en Aichryson sp. som ser ut precis som din! Fast den blommar inte...

står det bara sp så blir det ju gissning på den i länken också. men helt klart är dom lika den du länkade till som TS har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon