Katta
Jag har haft turen att få med mig ett par Ek-plantor hem.
Dessa grävdes upp i Stockholmstraken, och ska grävas ner i norrland, zon 6...

Hur bör jag göra för att få störst chans att lyckas?
Vad är viktigast att tänka på.

Platsen där jag helst vill ha dem på, är helt öppen med ängar runtom, och det blåser kraftigt på vår & höst.
Rent allmänt är det ett "blåshål".
malcolm
Jag tror inte ekarna kommer att överleva, gränsen för grevar och ekar lär gå kring Dalälven har jag hört men du kan ju försöka. Önskar dig lycka till även om jag inte tror på projektet! smile.gif
ingrids
En släkting till mig tog med sig ek hemmifrån Småland och planterade i Västerbotten (mellan två varma zon 5, möjliga zon 4) och det gick bra, de har nu en ganska stor och fin ek i sin trädgård. Dina plantor kan eventuellt ha en nackdel av att Stockholm är mycket bättre zon än 6 och det kan missgynna dina plantor. Ekplantor från zon 4-5 har bevisat sin härdighet i höga zoner bättre och också fått pröva på ett tuffare klimat.

Om de inte står skyddat har de mindre chans att överleva, zon 5 brukar räknas som gränsen för vanlig ek och i zon 6 behöver de nog ett så gynnsamt läge du bara kan åstadkomma. De kommer antagligen att växa mycket långsamt (alltså ännu långsammare än ek annars) och det är möjligt att de blir mer buske än träd (har sett buskliknande ekar i Hälsingland).

Malcolm, det du tänker på är gränsen för ekens naturliga utbredning, om människan hjälper till går eken en bra bit högre upp smile.gif
Katta
Äsch då!!

Visst förstod jag att det nog var ett ganska lönlöst företag, men var bara tvungen att passa på när mölighet gavs att få plantor.

Ska nog testa ändå, men tänka ut någon riktigt skyddad plats. Bara för att se OM den kan tänkas överleva....sådär bara för att . smile.gif

Tack för era snabba svar
kerstin z5-6
Finns jättefina ekar i Kalix Norrbotten z 6-7.Men de har stått där länge, avkomman till sådana ekar är bäst om man vill testa.
Men du har din ek och det kosta inte att prova-det gör jag jämt
Se till att tänka på var du sätter den bara, helst ska det vara ett ställe på din tomt där tjälen släpper tidigt
Inte i en sänka , heller lite högt upp
Väldränerat mkt grus i gropen
Lycka till!

ps säj aldrig till eken att den flyttat:) jag har inte sagt till min magnolia att den sitter i z 6 heller
malcolm
Min moster som bor i Österbotten, i höjd med Umeå har iof. sig en ek på sin tomt så man skall aldrig säga aldrig. rolleyes.gif
Gåsis
Min mamma har en ek på gränsen mellan zon 6 och 7. Den har växt där i 40 år och får jättefina ekollon på höstarna. Men den ser inte särskilt eklik ut, inte direkt som en buske utan den är hög och fin, men den är inte ett dugg ekknotig. Men den verkar inte ha några problem att överleva.

/Åsa
Gossen Ruda
Växtzonerna är ju mer en fingervisning av vad man kan förvänta sig överlever men mikroklimatet har också en stor betydelse. Ett sydberg där solen kan värma upp tidigt på våren och som håller sig varmt och är vindskyddat kan ligga långt norr om normal den normala zonen. Tvärtom med en norrsluttning. Ett strålande exempel är potatisåkern i Ammarnäs.
Huggorm
En lätt jord som värms upp snabbt på våren är också viktigt, och eftersom ek trivs i sandjord så passar det bra att satsa på det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon