tvilling77
Det ser ut att ha blivit helt fel ställe för mina nyplanterade Grootendorst rosor..undrar nu om det går att ta upp dom och sätta dom på ett nytt ställe eller om man då förstör dom! det vill jag ju inte!
emmalofo
Det går absolut att flytta när den är så nyplanterad, den har ju inte hunnit etablera sig än. Behandla dom varsamt bara.

Eftersom jag är en ganska velig person (som dessutom inte visste så mycket om optimal placering av olika rostyper när jag började) har jag flyttat runt mina rosor ganska mycket, efter både en och två säsonger. Det tråkiga är ju om man behöver klippa ner dom för flytt, men det behöver ju inte du.

Varför blev det "helt fel"?
kerstin z5-6
det är optimalt tillfälle gör det idag! angel_not.gif
tvilling77
Tack för era svar! Jag har ju satt dessa rosor ut mot vägen men nu har jag även inhandlat en del häggmisplar som ska fungera som friväxande häck. Kan Grootendorst rosorna hävda sig och klara sig i samma häck?! Min sambo vill att dom ska vara kvar eftersom det då blir lite färg i sammanhanget, finns visserligen även syrén i närheten...hmm...jag är inte så lite förvirrad nu..vill ju att rosorna ska må bra..vad tror ni?? crying.gif
Ezereht
De är ju jättekraftiga rosor, här i Umeå vid universitetet växer dom som en sorts häck kan man säga. Om du bara ger dom det utrymme dom behöver i sidled kan du säkert ha häggmisplar i samma "rad".

Dom växer ju lite olika, häggmisplar mer upprätt och Grootendorst mera bågformigt hängande (i jämföresle). Sen bor du ju ytterligare lite kallare och blir det en vinter som förra kanske dom fryser lite, är ju sådant som kan göra dom inte blir superstora också. Men det skulle nog inte hindrat mig wink.gif

Dessutom är dom så taggiga så ganska bra att ha dom i utkanten av trädgården, så som en häck är.

Ska se om jag lyckas fota några i sommar. Men dom vid Universitetet blev föryngringsbeskurna förra sommaren (nästan vid fotknölarna) så dom är ju inte i maxhöjd.
tvilling77
Ja dom har fått utrymme i sidled! Tror nog att dom får stanna i häcken faktiskt, jag chansar och ser hur det blir! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon