Clandestino
21-06-2010, 11:44
Hej,
Jag undrar vad som händer i min trädgård. Jättemånga buskar och träd har fått skrumpna blad. Som att man har glömt att vattna ungefär.
* Det är oftast bara en eller ibland två grenar som drabbats.
* Alla blad på de grenarna har vissnat.
* Det har hänt på en massa olika typer av växter: fläder, kaprifol, körsbär, rosor, syrén
* Fast de flesta växter är ok: andra rosorna, en gammal syrén, rodrodendron, äpplen, pioner osv.
Det har varit ovanligt kallt i år, på många växter har allt ovanför snötäcket dött. Undrar om det har gjort dom känsliga.
Det uppenbara skulle vara en köldknäpp, att växterna har blivit frostskadade, men det är inte de ömtåligaste växterna som har drabbats och bara enstaka grenar.
Nån som vet vad det kan vara? Ska man klippa bort det som har vissnat?
Tack för all hjälp,
Erik
Hej
Jag tycker att bladen skrumpa på grund att kyla.
Obs
Du ska inte göra någon med dem.
H: Bassam
Biggan_
21-06-2010, 22:20
Du har inte kört ut Stroller Combi i närheten av det som skrumpnat?
Clandestino
23-06-2010, 09:35
Jag undrar om det är frost... Det är ju en massa buskar som saknar frostskador som borde ha fått det. Det är också konstigt att det är hela (men enstaka) grenar som dör, inte knoppar eller nya skott.
Vad är Stroller Combi? Jag har blåkornat lite grann bara...
Hoppas att det löser sig och inte är nån elak svamp eller nåt.
Tack för svaren!
Hej
Stroller Combi är ogräs bekämpning.
H:Bassam
Gossen Ruda
23-06-2010, 19:34
Det kan ju vara svåra bladlusangrepp. Det är säkert bäst att klippa bort allt angripet vad det än är, ju förr dess bättre.
Stroller Combi
ogräs medel special på gräsmatta och ska använda bort från andra växter, innehåller mycket kväv som ger bra grön gräsmatta och dåligt ogräs också den imnnehåller ogräs medel MCPA, och den innehåller Fe o Mg som ger fint gräsmatta.
H:Bassam
Carina L
25-06-2010, 17:00
Jag har samma problem. På vissa grenar på min fläder är bladen svarta och skrumpna och på några grenar ser bladen vissna ut. Några grenar är helt friska medan några är gulprickiga. Har inte använt stroller combi i år men däremot använt vanlig gräsmattegödning från Granngården. Några rosbuskar har samma symptom, några grenar har vissna toppar. Någon som vet vad det kan vara?
Blomfrun
27-06-2010, 21:47
Den långdragna våren med relativt mycket regn har gjort att löss och spinn stortrivs. Här regnar det löss om man råkar stöta till någon björk. Man kan spruta med vanligt vatten där man ser angrepp men annars är det bara att hoppas på att trädgårdens alla små "rovdjur" sköter sitt arbete.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.