majsan79
21-06-2010, 18:48
hej,
jag fick min första klematis nu i maj och planterade den i soligt läge. den har växt som bara den fram till nu - men nyss, nu i dagarna började den se väldigt hängig och vissen ut. Kan den ha fått för mycket vatten eller för lite eller kan något annat vara fel?
Vad gör jag nu - klipper jag ner den eller låter den vara?
hälsningar,
M.
Man brukar klippa ner klematisen till ca 20 cm ovan jord när man planterar den, för att låta rotsystemet växa ikapp. Gjorde du det?
En del påstår att man skall försöka skugga foten på klematisen, genom att plantera något runt den exempelvis.
Har iofs provat det, men det har inte funkat för mig. Flyttade i våras en klematis från söderläge till skugga, nu växer den som aldrig förr, knepigt...
/magnus
Gunilla T
30-06-2010, 12:25
Dethär är ett vanligt problem hos storblommande klematis. De kommer jättesnabbt på våren och så plötsligt dör någon av rankorna, ibland hela plantan. De kommer oftast tillbaka nästa år så de avlider inte men tråkigt är det.
Olika teorier finns, att man inte spridit ut rötterna ordentligt när man planterat t.ex. eller att man inte klippt ner plantan de första åren utan låtit den blomma. Själv tror jag att deras rotsystem inte orkar bära den kraftiga tillväxten och så börjar de vissna men...jag har ett antal av de storblommiga estniska klematis och har haft dem i fyra fem år och det beter sig ff likadant, vissnar ner - trist.
Har aldrig sett samma fenomen på de småblommiga sorterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.