Piela
Jag fick med en gammal vit Höstflox från mitt föräldrahem. (sorten är förmodligen betydligt äldre än 40 år, släktgård) Nu har en del av plantan gulnade blad. Vad kan problemet vara? Lerjord, zon 4, planterad soligt med förmiddagskugga. Den står vid en mur som avskiljer en gräsmatta på lägre nivå. Alltså god dränering. Är det så enkelt att den tycker det är för torrt eller finns det någon annan förklaring?

Gunilla T
Svårt att veta men jag gissar på torka. Då brukar de nedersta bladen bli gula. Har du träd eller buskar i närheten som stjäl fukt och näring från floxen?
Piela
Nej inga träd men många plantor som står för tätt... Nybörjarmiss fast jag borde lärt mig något från förra året;). Jag har iofs. satt tillbaka några ormbunkar i bakkanten av rabatten, längs muren. Men inga just kring höstfloxen. Kanske det är muren och dräneringen genom denna som är problemet.. Jag kanske ska flytta ner den en våning, under muren istf ovanför densamma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon