Har köpt två stockrosplantor, en röd och en svart, men när jag läser på nätet så blir jag inte riktigt klok på vad jag ska göra med dem nu. Ska jag plantera dem där jag vill ha dom och så blommar dom i år, eller?
ingrids
21-06-2010, 19:53
Har du köpt plantor blommar av tvååriga stockrosor blommar de i år, första året är året man sår och får en liten bladrosett som övervintrar.
kerstin z5-6
21-06-2010, 19:53
Beror på hur gamla de är-är de sådda i år blommar de nästa år
De kan stanna kvar om du låter dem självså sig så rensa inte för noga , ja plantera nu
ingrids
21-06-2010, 19:57
Hm, i mitt svar utgick jag från att man sår bienner på hösten, det är ju faktiskt Kerstins svar som är det alldeles korrekta.
Ja, jag vet ju inte när fröna är planterade men antar att det är i år, det är ganska små plantor. Ja, jag planterar dom nu då, så får vi se vad som händer! Tack för svar!
kerstin z5-6
22-06-2010, 08:49
Jag vet förstås inte heller, men min erf av plantskole ex är sådda i år .. bara bladrosett år ett:)
Annie-72
22-06-2010, 10:22
Måste erkänna att jag tycker att Stockrosen är ett fruktansvärt ogräs.. Jag har numer stockrosor överallt där jag seeutom inte vill ha dem.. och ursvåra att bli av med.. Sätter sig i stengångar, vis kantsten osv.. Dessutom svåra att dra upp.. Får bara slemmiga blad i handen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.