emmsing75
Vi har ett gammalt äppelträd som fått stort kräft angrepp (tror det heter så) och som vi tänkt ta ner helt och hållet. Nu har jag dock tänkt om och skulle vilja spara del av trädkroppen för att ha som stöd till klätterros, klematis eller nåt dylikt. Själva nedsågningen är inga problem men hur gör jag för att trädet inte ska fortsätta skjuta skott då det inte är dött. Har tänkt såga ner det iår men kan vänta tillnästa om det finns några knep som gör att man undviker att äppelträdet fortsätter att leva och skjuta skott.

Har nån tips på lämpliga klätterväxter att klä in det med så kom gärna med det också, zonen är 4 och läget halvskuggigt men ganska i lä och jorden lerig även om jag kommer försöka förbättra det inför planteringen.
Peztis
Om man ringbarkar det så lär det ju inte överleva - men å andra sidan så blir det ju inte vidare vackert.

Jag undrar om det skulle överhuvudtaget klara av en så rejäl beskärning. Om du tar bort allt du inte vill ha och sedan tar bort varendaste litet skott så kan det knappast ta lång tid innan det dör.
Men å andra sidan så är livet envist ibland!
Bassam
Hej

det finns någon stolpiller som kan man köpa från trädgård butiken och du kan göra hål på stammen och sen lägga pinnor på hållet .
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
ja det ska nog gå bra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stolpiller
jegi
Precis, och skulle det, givetvis mot förmodan, vara svårt att hitta stolpiller i trädgårdsbutiken så har ju apoteket stolpiller mot hemorroider som säkert kan ta kål på ett träd också. Det gäller bara att göra ett tillräckligt stort hål och stoppa in tillräckligt många.
Biggan_
CITAT (flaxss @ 21-06-2010, 22:50) *

giggle.gif
vitavargen
Tråden blev väldigt rolig.

Skulle föreslå som Peztis säger.

Har ett körsbärsplommon som gick det ödet frivilligt. Idag anväder jag det som stöd för klätterväxter som jag har runt den och på vintern kan ge en möjlighet till slingor vid nya året.

För att hindra att det äts upp av insekter har jag använt levande kalk som jag löst i vatten och hällt över trädet.
Jan af Lisö
CITAT (jegi @ 21-06-2010, 22:55) *
Precis, och skulle det, givetvis mot förmodan, vara svårt att hitta stolpiller i trädgårdsbutiken så har ju apoteket stolpiller mot hemorroider som säkert kan ta kål på ett träd också. Det gäller bara att göra ett tillräckligt stort hål och stoppa in tillräckligt många.

tummenupp.gif
tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif
Cilla
Eftersom träd är mycket känsliga där bak tror jag inte stolpiller är det bästa. Satsa på bordspiller istället, och ansätt dem från andra hållet: Ovanifrån. (Sorry Bassam, but you served us... rolleyes.gif )

Emmsing, skämt åsido: Ju längre trädet lever desto längre har du din klätterställning. Satsa på att skära ned det till den skulptur du vill ha och knipsa skotten under några års tid istället! Om du inte pallar det: Ringbarka (fast det tar några år innan trädet där ändå). Själv tycker jag ofta det är lättare att få ställningen till klätterväxter att fungera om det också finns smågrenar. Annars får man fixa något som efterhärmar detta, t ex uppbindningar eller mindre spaljevirke mm.

Oavsett om du väljer att ha kvar trädet osm levande eller som dött så väljer du att ha kvar en smitthärd. räftan kommer att ha fortsatt liv, om än i en mindre krona.

Därför kanske trädet kan få vara klätterställning, ge en och annan frukt och samtidigt långsamt dö av starkare klätterväxter? Ganska häftigr är det med ett par, tre eller tio framstickande grenar med äpple i till exempel ett träd som blir övertäckta av

- rosen helenae hybrida, honungsros. Ställ två av dem på norrsidan, spänn löst fisklina i trädet så att det är lätt (men osynligt) att hjälpa rosen att finna vägar upp i kronan. Med leraktig jord och kogödsel på topp får man denna att växa ca 6 meter på bara ett par år. vita härliga rosor och mängdewr av fina små nypon.

- starka klematis, t ex ett par, tre olika sorters alpklematis och en summer snow.

- om det är mörkt under kronan av skugga sätter du också en pilört som sakta men säkert får kappa med rosorna i skuggade partier, eller så sätter du en bokharabinda och väntar i fyra år till dess att trädet är helt täckt av honungsros och denna.

Men glöm inte att det är lätt att få ett kräftsvagt träd att duka under med starkväxande slingerväxter (som man hjälper att slingra upp i kronan) och som under flera år orkar sträcka ut ett par armar med äpplen!
emmsing75
Efter den inspiriationen känner jag att det är dags att gå ut och skulptera upp trädet nu på direkten! Tror jag struntar i att ringbarka och istället håller efter med "saxen" och klipper bort oönskade grenar. Följd frågan blir då om de spelar någon roll när man knipsar av dessa grenar i fortsättningen, dvs ska man hålla sig till vintern och jas månaderna även vid den här typen av beskärningar eller spelar det ingen roll när man ändå inte strävar efter frukt?
Bassam
Hej Cilla

Jag tycker du är duktig och vet vad menar jag.

H:Bassam
Cilla
Tack Bassam.
Emmsing: Det du planerar att göra nu är att ta bort i stort sett hela grenverket och bara behålla den grövre strukturen? Det spelar ingen roll när du gör.

Eller beskära kraftigt för att få in mer ljus till annat?
Då är det bättre med JAS.

För uppföljning av båda så är JAS bättre. Inte för fruktsättningen men för att du inte vill stimulera tillväxt. Vårvinterbeskärningar får stimulerade effekt.

Frukt ser man inte röken på med ett träd som man stympar eller hårdbeskär, förrän de grenar man sedan spar får fertil ålder. Skär man bort dessa regelbundet också så får man heller ingen frukt. Det är därför så många ror att vattenskott inte får frukt. De får inte den ålder som krävs för att bli fertila helt enkelt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon