emmsing75
Vi bor i zon 3-4 och för några år sedan planterade vi ett persikoträd (frost) som vi spaljerat och som klarat tidigare vintrar utan problem. I år verkar vintern ha gått hårt åt det och det är knappt några blad alls, bara några få längst upp i toppen och längst ut på ett par grenar. Eftersom bladet finns längst upp/ut så kan ju inte trädet ha dött utan måste ju ändå leva trots bristen på blad men det verkar ju inte må så bra. Finns det nåt jag kan göra för att förbättra trädets skick och kommer det att återhämta sig?
Bassam
Hej
Jag tycker att du kan toppa den och ger naturlig gödsel plus ska du vattna bra .
H: Bassam
andersen
Jag tycker inte att du skall beskära, och om du skall göra det så vänta tills högsommaren är över.
Mentha-Arvensis
Det är alltid bra att beskära frukt träd men nässtan aldrig bra att toppa.
Vänta tills högsommaren är över men inte till hösten eftersom mer fukt ökar risken för svamp angrepp.
Något du kan göra redan nu är att plocka bort alla döda grenar som också tar energi från trädet.
Eva i Västerås
Persikor växer och ska beskäras som körsbär och plommon.
Dom skjuter inte skott "bakifrån", på tjockare grenar, utan mest i topparna.
Dom blöder om dom beskärs vid fel tid och kräver allmänt mer eftertanke än äpplen och päron som är mer förlåtande om man gjort fel.
Försiktigt alltså!
Du ska kanske prata med någon duktig beskärare/arborist.

Lycka till.
Eva
Jan af Lisö
Så ser mitt Frost ut också i zon 2. Troligen så har knopparna på grenarna dött. Snart skall trädet användas som klätterträd för björnbärsbuske i närheten !!!

Om du beskär bort topparna så dödar du det enda levande delen av Frost och då blir den 100% död. Dit brukar vissas "råd" leda.

Det du kan göra är att under sensommaren ta bort de grenar/skott som redan är 100% döda.

För mig har Frost varit en stor besvikelse och inget jag kan rekommendera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon