Full version: Midsommarmat
Sidor: 1, 2
Snöflinga

Vore intressant att veta hur matsedeln ser ut på midsommarafton hos er odlaiter g.gif
För mig är färskpotatis med dill, sill av många de slag, gräslök, gräddfil, knäckebröd, öl och nubbe självklara happy.gif Tror nog att de flesta har det ... men sedan, vad brukar ni bjuda på ?
netha
Beror helt o hållet på vädret. är det sol o värme så blir det grillat ... om inte då äter vi en biff el entrecote med hemlagad potatisgratäng.

Färskpotatis äter jag inte förrän potatisen här i norr är ätfärdig ... tycker inte om vattniga importerade
... de ska vara odlade i norr ... lite gulaktiga och smakrika, helst mandel. smile.gif

Solstorm
Här blir det sill i långa banor. Flera olika inläggningar men just matjesill är inte alltid vi har. Potatis, gräddfil naturell och kryddad gräddfil. Och gräslök förstås. Öl till såklart men ofta så skippar vi snapsen. Blir några extra öl istället. Jordgubbar. Ibland har vi något annat till, kött eller så ifall det finns barn som inte äter sill.
mamamaggan
Sill , potatis , gräddfil , gräslök , öl och snaps ( kryddad ). Till min man blir det köttbullar och prinskorv eftersom han inte äter sill.

Sedan har vi oftast grillat med sallad, potatissallad /potatisgratäng och så jordgubbstårta !

Om gästerna blir kvar sent/övernattar har vi haft en Jansson med knäckebröd till vickning.
Motti
Inget märkvärdigt här ! sill och pottäter smile.gifköttbullar till dom som inte gillar sill blir nog en Potatisgrattäng också och lite gravad Lax kanske ett par Prinskorvar också !tårta till kaffet,smile.gif på kvällen blir det "Yakatorrispett" med sallad eller grillads Korv ,ja det återstå att se?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Här blir det som vanligt, svensk midsommarmat.

Letar just nu efter några nya sillinläggningar. Pepparrotssill önskar gubben.
Gräddfil äter vi inte, då tar vi stället creme fraiche.

Och nubbe vill jag definitivt inte ha. Tycker ren starksprit är äckligt. Till maten dricker jag alltid vatten, så även på midsommar.
Anma
Förutom sill och färskpotatis har vi köttbullar för de som inte äter sill till lunchen. Sen blir det jordgubbstårta till tvåkaffet och grillat med massa goda tillbehör till middagen. Alltid helt alkoholfritt.
Snöflinga

Ja det är klart att jordgubbar och riktigt god vaniljglass till efterrätt är ett måste ... mums
Synd bara att disvenske inte är så mogna än, fast belgiska är goda också happy.gif
Anki på Öland
CITAT (Snöflinga @ 22-06-2010, 11:22) *
........Synd bara att disvenske inte är så mogna än..............

Dom Öländska finns i våra affärer smile.gif Såååå goda och smakrika!
Aniki
anncharlotte
Här hos oss är matjesill självklart till midsommar, men diskuterade just det, om det är en relativt lokal tradition, eller om det äts lika mycket i hela sverige ? Min sons flickvän kommer norrifrån och hon hade aldrig smakat det, därav diskussionen :-)
Meriona
Gillar själv inte sill så de gånger jag firar midsommar blir det hellre grillat.
I år blir det inget firande, så då kan det bli vilken mat som helst. Och nubbe går fet-bort, det är ganska många år sen jag insåg att det bara smakar illa och man blir lullig snabbare än nyttigt. Blä. wacko.gif
sommarhumla
Som nästan alla ovan har skrivit så blir det potäter och inlagd sill i olika varianter, gravad lax, gubbröra, kanske en liten Jansson. Blir det fint väder så åker grillen fram och något smarrigt tillagas på den. Det blir alldeles säket matjessill med gräddfil och gräslök. Någon liten nubbe vill jag gärna ha. När jag tänker efter så är urvalet rätt likt julbordet med några få undantag...

Har vi riktigt tur så har min morbror med sig någon hemlagad kaka, kanske till och med en tårta.
Snöflinga

Tänkte baka solskenskaka till kaffet rolleyes.gif
netaave
Matjesill, gräddfil, gräslök och färskpotatis till lunch. Lite gravlax o nån köttbulle och sparris med citronsmör, rädisor och tomater finns också, sen nån god ost.
Jordgubbar
Ska grilla kalkonfilé på kvällen. Avocado och kräftstjärtar med rom o gräddfil till förrätt. Till köttet, tzatsiki, vitlöksmarinerade champinjoner, sallad, grillade grönsaker och färskpotatis till.
Jordgubbar
Nåt gott rosévin till grillningen och en öl till sillen bliir det så klart och likör till kaffet gjord på svartvinbärsblad.
ninnisky
Är bortbjudna till midsommar så jag slipper tänka på vad vi ska ha! bravo.gif Liten sillbit och färskpotatis blir det säkert på kalaset. Hoppas på lite grillat och något gott rött till kvällen också biggrin.gif
Ralf
Jag ska grava en lax imorgon som vi sedan skall halstra på midsommarafton.
netha
Vi äter färsk och gravad lax året om ... just därför är det inte spec mat till midsommar.
Dagens lunch var Laxsoppa .... mummsigt gott.

ICA hade annons om Svensk färskpotatis 98 öre/kg ... kanske tetstar jag ett kok imorron. smile.gif
zissi
Det enda jag vet med säkerhet i nuläget är:

1. Klädesholmens matjesill (god konservsill)
2. Svenska närodlade jordgubbar

Ingrid Zon3
I 6 stora svart plastkrukor sattes en (per kruka) sättpotatis i början av maj. Jord har fyllts på efterhand. Tillväxten av blasten har varit god, men det ska bli mycket spännande att se vad som finns under jordytan. Måste nog sticka ner en näve och känna efter i morgon.

Till detta blir det (förstås! för oss alltså) matjesill, graddfil, graslök, roslagsknäcke och västerbotten. Öl och snaps till den som så önskar. Jordgubbar och vispgrädde till efterrätt. Varför ändra ett vinnande koncept, liksom smile.gif

Preppar för en kycklingsallad till midsommardagen: kyckling, bacon, avokado, blekselleri, isbergssallad lite purjo, champinjoner, röd paprika. Blue cheese dressing till och nybakat bröd tongue.gif
Piccante
Hela menyn är inte färdig än men det blir stekt eller grillad lax, räkor med ekologisk färskpotatis, grädddfilsås och gräslök. Middag blir kassler, potatis, sallad och ost. Ekologiska eller egenodlade grönsaker så långt det går och egna kryddor. Nubbe är vi inte så noga med, men öl och cider.
Efterrätt blir så klart jordgubbar och grädde.
*Stintan*
Det enda jag vet är att jag ska frossa i jorgubbar wub.gif
Motti
Sil i dill och sill i lök inlagd sill och Matjesill gräddfil med gräslök färskpotatis ,köttbullar och potatisgrattäng till dom som inte äter sill smile.gifNågon lite laxbit kan det nog bli också och snapps förstås !
Elisabeth-Västkustkolonisten
Är jag den enda som inte gillar matjessill?

Men inlagd sill är gjort nu och imorgon blir det äpple/pepparrotssill och gräslök/citronsill. Kanke en sillröra också
Solstorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-06-2010, 12:48) *
Är jag den enda som inte gillar matjessill?

Men inlagd sill är gjort nu och imorgon blir det äpple/pepparrotssill och gräslök/citronsill. Kanke en sillröra också

Jag äter matjesill men det finns så mycket annan sill som är så mycket godare så vi brukar välja bort matjen.
skogstroll
jag tror faktiskt att det blir grillat, är lite sugen på grillspett rolleyes.gif sen ska jag se om potäterna är klara i sin hink, den har ju blommat ett tag nu så jag ska kolla läget unsure.gif pinnbröd tycker jag också är himlarns gott att grilla så mulletroll jag är blush.gif
vitavargen
CITAT (skogstroll @ 23-06-2010, 15:46) *
......: pinnbröd tycker jag också är himlarns gott att grilla så mulletroll jag är blush.gif

Pinnbröd ? vad är det för nåt?
gnon49
Såg idag att jordgubbarna kostade 35 kr. Mina egna är kanske mogna om två veckor. Så jag väntar. Då kan jag äta jordgubbar tills jag spricker. Hihi. tongue.gif
Bettis
CITAT (vitavargen @ 23-06-2010, 17:30) *
Pinnbröd ? vad är det för nåt?

Vetemjöl, vatten, bakpulver och lite salt sedan kletar man det på en pinne och "bakar" det över elden supergott!!!! mina barnbarn älskar det (och jag också) när vi är ute och grillar i skogen har jag alltid en färdig bunke med smet som vi kletar med, där sitter barnens föräldrar med sina korvbröd som ingen vill ha giggle.gif
theseraphim
Får nog röka lite fisk o räkor bla att bjuda på....
vitavargen
CITAT (Bettis @ 23-06-2010, 18:39) *
Vetemjöl, vatten, bakpulver och lite salt sedan kletar man det på en pinne och "bakar" det över elden supergott!!!! mina barnbarn älskar det (och jag också) när vi är ute och grillar i skogen har jag alltid en färdig bunke med smet som vi kletar med, där sitter barnens föräldrar med sina korvbröd som ingen vill ha giggle.gif

Vad gott, om man kunde byta ut bakpulvret mot surdeg.
zissi
Skogstroll: Javisst är det gott med pinnbröd wub.gif Slår korvbröd med hästlängder. Hög mysfaktor! Amigo håller med giggle.gif
[attachment=51348:Hembakat...rillning.JPG][attachment=51349:Hembakat...lad_korv.
JPG]
Bilderna kanske inte bidrar till midsommakänslan precis.... whist.gif ursäkta.
netha
CITAT (gnon49 @ 23-06-2010, 17:34) *
Såg idag att jordgubbarna kostade 35 kr. Mina egna är kanske mogna om två veckor. Så jag väntar. Då kan jag äta jordgubbar tills jag spricker. Hihi. tongue.gif

Köpte idag svenska jordgubbar ... 50 kr/l ... fanns också tyska 34 kr/l , de var stora men bleka i färgen.
De svenska smakade inte alls sött ... jag såg nog ut som bebis som får smaka på rårörda lingon för första gång,, när jag tog en i mun.
Motti
Kan man inte vira in en sill i pinnbröd och grilla giggle.gif
netha
Vi äter inlagd sill och löksill året om ... har aldrig förstått varför det skulle var ngt spec just till midsommar. confused.gif
Motti
Av hävd är det tradition så länge jag minns !det ska bara vara så helt enkelt :)men på kvällen blir det ju annat tex grilla eller Paj eller korv !men var och en ska ju fira Midsommar som det faller dom på läppen smile.gif
gnon49
CITAT (netha @ 23-06-2010, 22:29) *
Köpte idag svenska jordgubbar ... 50 kr/l ... fanns också tyska 34 kr/l , de var stora men bleka i färgen.
De svenska smakade inte alls sött ... jag såg nog ut som bebis som får smaka på rårörda lingon för första gång,, när jag tog en i mun.

Surt sa räven biggrin.gif har en sort som heter Bounty. smakar mums. Dom köpta kan smaka jättegott men också ingenting. Ibland lite av ett lotteri.
netha
CITAT (gnon49 @ 23-06-2010, 23:14) *
Surt sa räven biggrin.gif har en sort som heter Bounty. smakar mums. Dom köpta kan smaka jättegott men också ingenting. Ibland lite av ett lotteri.

Ja verkligen ... dessa skulle passat bra i en gräddtårta ... där vill jag inte ha sötaste. smile.gif
netaave
Uppländsk färskpotatisen kostar 1 öre kg biggrin.gif på ica, 39 öre härute på Hemköp
Rädisorna 1 kr för en knippa på ica biggrin.gif
Matjes från Klädesholmen 3 brk för 10 kr
Jordgubbarna 30 kr litern från Ulva som ligger nån mil härifrån
Meloner 6.90 kg
Snacka om att det är slagsmål om kunderna wink.gif

CITAT (zissi @ 23-06-2010, 22:00) *
Skogstroll: Javisst är det gott med pinnbröd wub.gif Slår korvbröd med hästlängder. Hög mysfaktor! Amigo håller med giggle.gif
[attachment=51348:Hembakat...rillning.JPG][attachment=51349:Hembakat...lad_korv.
JPG]
Bilderna kanske inte bidrar till midsommakänslan precis.... whist.gif ursäkta.

Funderade först varför du la ut foton på en larv här, innan jag såg det var korv biggrin.gif
Vi gör också oftast pinnbröd då vi grillar korv, blir både godare och billigare
netha
Kvantum har färskpotatis för 98 öre/kg men purjolöken kostade 34,90/kg ... gröna paprikan 48,90kr/kg

Jag betalar gärna 10 - 15 kr kg för potatisen om jag också får någorlunda normala priser på grönsaker och rotfrukter.
Motti
Netha !då har du mycket närodlat förstår jag !trodde 1 öringar inte fanns längre giggle.gif ska lte i gömslerna och slänga upp några på disken på Willys giggle.gif och så ska jag ha 1 kilo potatis så det så thanks.gif
netha
CITAT (Motti @ 23-06-2010, 23:25) *
Netha !då har du mycket närodlat förstår jag !trodde 1 öringar inte fanns längre giggle.gif ska lte i gömslerna och slänga upp några på disken på Willys giggle.gif och så ska jag ha 1 kilo potatis så det så thanks.gif

Närodlat ..., tror jag inte det handlar om i dessa fall ... kommer nog från södra delar av landet eller utomlandsifrån.

Grattis till dig om du går o köper ett kilo potatis ... du får det gratis på Ica och också på Hemköp ...
kom ihåg att du är inte tvingad att köpa annat än just potatisen ... om det nu inte står i annonsen ... Köp ett kg potatis för 98 öre om du samtidigt handlar för 200 kr el liknande.

Nu var det ju netaave som skrev om priserna på potatis ... ber om ursäkt för hopblandning. blush.gif
Motti
vi handlade för 2000 i kväll så då borde jag fått en hel binge ju giggle.gif
theseraphim
tycker synd om de svenska odlarna som får skänka bort sin potatis för att grossisterna vill kunna kränga den i stort sett gratis, inte undra på att många odlare överväger att lägga av....
netaave
Va inget krav på att köpa annat samtidigt så undrar hur dom löser det om man bara kom med potäterna biggrin.gif nu fick jag lust att prova.....

CITAT (theseraphim @ 24-06-2010, 10:08) *
tycker synd om de svenska odlarna som får skänka bort sin potatis för att grossisterna vill kunna kränga den i stort sett gratis, inte undra på att många odlare överväger att lägga av....

Odlarna får nog det dom ska ha ändå, det är ren skär försäljningskampanj för butikerna. Allt för att dra dit kunder som då handlar mer där.
Snöflinga

Dom tar väl igen det på jordgubbarna ...
TheLan
Här blir det vanlig helgfrukost som start på dagen med Kaffe, Kokt ägg, Yoghurt, Juice, Bröd med diverse pålägg.

Det nog en fika på dagen med goda "smörrebröd"
(Alltid bra att ha en mamma som är kalvskänka giggle.gif ) den rökta böcklingen åker nog på dom då och antagligen något mer gott gott som vi har fyllt kylen med.

Till middag blir det matjessill, färskpotatis, gräddfil, gräslök, köttbullar till mig då jag inte äter sill, färskbakat bröd och en massa annat smaskens,
Mamma och Pappa tar säkert en nubbe Hallands Fläder till maten men jag avstår pga mina mediciner.
Till dessert blir det jordgubbar och grädde och till kaffet på kvällen blir det kladdkaka på vit choklad och hallon med vaniljglass.
Om vi nu e hemma hela dagen vill säga.

Annars får vi se vad som dyker upp på matbordet. Midsommar blir alltid på något sätt sista minuten planerat i våran familj.
Meriona
Nu har jag bestämt mig vad jag ska äta för midsommarmat, jag ska göra en god skinkpaj som en kompis hittat på receptet till. smile.gif
Bettis
CITAT (Meriona @ 25-06-2010, 17:04) *
Nu har jag bestämt mig vad jag ska äta för midsommarmat, jag ska göra en god skinkpaj som en kompis hittat på receptet till. smile.gif

Jaha och du ska inte dela med dig av receptet eller rtfm.gif flirting.gif

Vi har ätit sill och potäter tidigare idag, snart ska vi ta och äta kräftor som vi köpte i går direkt från fiskebåten, vi blev så sugna för dom såg så goda ut giggle.gif
Meriona
CITAT (Bettis @ 25-06-2010, 17:15) *
Jaha och du ska inte dela med dig av receptet eller rtfm.gif flirting.gif

Vi har ätit sill och potäter tidigare idag, snart ska vi ta och äta kräftor som vi köpte i går direkt från fiskebåten, vi blev så sugna för dom såg så goda ut giggle.gif

Åååh havskräftor, det var åratal sedan jag åt... crying.gif Sååå gott!
Det blir liksom inte att man köper och mumsar på när sonen inte äter det. -cry-.gif "Ta du en gobypirog istället" nä det kan jag bara inte...
Alexander-VG-zon3
etapp 1 kl14-15 - ungsgrilladlax, räkor, dill potatissallad, ungsgrillade tomater, sallad, spröda brödpinnar med oregano, havsalt och sesam, limevatten. slutförd

etapp 2 kl 15.30 - kaffe/te och choklad. slutförd

etapp 3
kl 18-19 - kokat färskpotatis med dill, midsommar sill, stek kassler, ungsgrillade grönsaker, gräddfil med gräslök och rödlöksblast, vitlöksbaguette, dryck. slutförd

etapp 4 kl 19.30 - belgiska (jättegoda) jordgubbar med grädde ovispad och på detta toppat med vispad grädde och socker och så choklad. iste/kaffe. slutförd

etapp 5 kl 23-01 - medelhavs vickning med diverse tillbehör som oliver,ungsgrillade tomater, sallad, feta, halloumi, vindruvor, fikon från egen skörd, grissini. inte slutförd.

åhh så fint jag skrev!

våran midsommar meny.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon