goines
Hej,

Mitt namn är Gustav och har lite problem med mitt citrongräs. Jag har odlat olika kryddor och planterat fröer utan att tycka det är svårt.

Men citrongräs lyckas jag inte med trots att alla säger att det ska vara så enkelt.

Vad gör jag för fel?

Jag köper färska gräs, klipper av ~5mm och sätter i vatten. Efter några dagar kommer gröna skott och vita rötter. Gräset ser ut att frodas. ...
Nu kommer problemet.

Jag planerar gräset i vanlig innomhusjord med ~5mm av stammen i jorden.
Efter några dagar börjar gräset sloka och den börjar mögla vid jorden. Jag tycker inte att jag vattnar för mycket - lite vatten ska den ju ha för att överleva. Jag har nog försökt 5 gånger med samma resuiltat. Vad gör jag för fel?
Ska jag ha sandigare jord? Ännu mindre vatten? Krukan står i rumstemperatur ganska ljust!

tack på förhand

mvh
/Gustav
sanna
Hej Gustav!

Välkommen till forumet! smile.gif

Angående din fråga kan jag inte ge dig något svar, men var inte orolig - det finns det andra som kan!!!
Vad jag kan ge dig däremot är lite tröst. Jag tycker OCKSÅ att citrongräs är besvärligt - och inte ett dugg enkelt! Jag har försökt flera gånger, men nu gett upp! Jag brukar försöka dra upp det från frö, det gror, men sedan börjar problemen: antingen vissnar det helt enkelt eller så stannar det i växten. Så nu har jag bett citrongräset dra dit pepparn växer! laugh.gif Det passar förmodligen bättre på de breddgraderna!

Sanna smile.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Prova med mkt mkt mkt mera grus i jorden å stammen skall vara HELT ovan jord, enbart rötterna skall ner. Minska vattnet. Ge den en lampa å det är itne bästa årstiden å rota dem just nu helelr för vidareodling.

Hälsar Ingrid som har lyckats men gav bort sina :-D
goines
Hmm,

Jag ska prova mera sand enl. Ingrid så får vi se om ett tag...

Tack för era svar.

mvh
/G
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon