Full version: Växtidentifiering
orchid75
Hej,
Jag hittade dessa vackra lila blommor fritt växande inte långt ifrån en sjö. Jag undrar om någon vet vad den heter. Jag kan inte minnas att jag sett dem förr men jag skulle gärna vilja ha sådana i min trädgård. Skulle det gå att plantera om några vilda exemplar eller är det kanske lättare att köpa frön och plantera ut nästa sommar?

Lila blommor
lindacse
Trädgårdsnattviol, hesperis matronalis. Tvåårig, så frö kanske är bra ide. Du kanske kan försöka samla frö från dom plantorna?
orchid75
Tack! Ja, det skulle ju vara bra. Ska kika om jag lyckas ta några frön från de här plantorna.
Red Top
Trädgårdsnattviolen är flerårig. Jag har flera exemplar, som kommer varje år. Jag klipper ner blomstänglarna innan de gått i frö.

Mina har naturen själv bidragit med, men Rara Växter säljer frö för en billig peng.

Det är tveksamt om du kan få fertila frön från de blommor du plockat och tagit in.

Om du har möjlighet, åk tillbaka där du hittade dem om några veckor, en månad, så kan du ju ta frö från de blommor som fått stå kvar och blivit pollinerade.

Jag förstår att du vill ha dem. De är inte bara vackra, de doftar ljuvligt på kvällen/natten oxå. smile.gif
kerstin z5-6
Bienna men självsår sig troget och finns kvar på samma ställe så de upplevs som perenner
Ta frö från stället du hittade dem på om ett par v .
orchid75
Tack så mycket för all information! smile.gif

Jo, just doften var också en anledning att jag fastnade för dem. Hur ser fröna/frökapslarna ut. Jag hittade några plantor med ärtskideliknande avlånga kapslar på samma ställe som jag först trodde var överblommade exemplar av trädgårdsnattviolen men jag upplevde att de gröna bladen på dessa hade en annan, rundare form så det måste ha varit någon annan typ av planta. Jag ska definitivt kika om några veckor men tack för tipset om var jag kan beställa fröer om det behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon