lindacse
22-06-2010, 10:31
Jag var på plantagen häromveckan. Såg fina plantor av Ipomoea batatas, skyltade just så som stod antingen med kryddväxterna eller grönsaksplantorna. Tänkte hmm... ipomoea kan vara kul, tänker ju på de blommande släktingarna, men köpte ändå ingen (köpte nog med växter ändå...) Det fanns ingen information annars, så det var inte förrän i helgen som jag kom ihåg dom och googlade. Så nu upptäckte jag att det är sötpotatis. Och enligt wikipedia går de inte alls på friland. Någon som har provat? Så typiskt av plantagen att inte ha någon som helst information - fast de borde vara svårsålda så... trots de snygga bladen. De hade hela tre eller fyra varianter, varav en riktigt mörkröd.
theseraphim
22-06-2010, 10:42
Den Ipomeas som säljs är inte den "riktiga" sötpotatisen utan förädlade sorter som man har för sina dekorativa blad skull. De började dyka upp för ca fem år sedan och är tåliga uteväxter både i krukor och i friland. Jag jobbar inte på Plantagen by the way så i detta är jag opartisk.
lindacse
22-06-2010, 10:51
Ja, den informationen hade ju också varit bra... (annars kan man väl ha om man har växthus) Såg en bild när jag googlade på
någon slags sötpotatisodling och dom hade också "fancy" blad, så lite därför trodde jag det var samma.
theseraphim
22-06-2010, 12:29
CITAT (lindacse @ 22-06-2010, 11:51)

Ja, den informationen hade ju också varit bra... (annars kan man väl ha om man har växthus) Såg en bild när jag googlade på
någon slags sötpotatisodling och dom hade också "fancy" blad, så lite därför trodde jag det var samma.
Har förvisso inte kollat rötterna på hösten men det är en förädlad avart av den äkta sötpotatisen men de är jättefinna i planteringar.
Gossen Ruda
22-06-2010, 12:53
Vad beträffar Plantagen så är det nog därifrån den bekanta särskrivningen kommer: Fråga vår kassa personal.

Dit går man om man vet exakt vad man vill ha och hur man kollar det.
ingrids
22-06-2010, 12:56
Jag såg också dessa på Plantagen och de var misstänkt lika det som odlats ute som sommarblommor av kommunen på en "experimentplätt" i trädgård i norr här i Umeå förra året.
theseraphim
22-06-2010, 16:22
Inte för att vara sån som man säger men Plantagen är Plantagen.... De för då inget gott med sig
Snöflinga
22-06-2010, 16:32
Plantagen finns ju på många ställen i landet. Så för att några är dåliga så behöver ju inte alla vara det. Jag är i alla fall nöjd med den Plantagen som finns i Örebro och har alltid mötts av trevlig och kunnig personal
Christoffer
22-06-2010, 17:28
Jag har odlat sötpotatis från affären (genom att lägga ner en halva i jorden) och fått massor av blad, men aldrig några blommor. En annan som provade samma grej, fick inte heller några blommor. Är det över huvud taget någon här som fått blommor?
Åsa, mälardalen zon 2
22-06-2010, 20:35
Jag har fått blommor en varm och lång sommar på vanlig sötpotatis från matbutiken de såg ut som ganska små blomman för dagen blommor. (jag odlade i kruka)
Sollan A
24-06-2010, 16:10
Plantagen tycks tro att Agapantus är en perenn... i Stockholm...
theseraphim
24-06-2010, 16:38
CITAT (Sollan A @ 24-06-2010, 17:10)

Plantagen tycks tro att Agapantus är en perenn... i Stockholm...
Ja Plantagen har nog inga mål att bli den mest kunniga kedjan i Sverige utan deras mål är helt enkelt att tjäna så mycket pengar som möjligt för att få aktievärdet så högt för att sedan säljas vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.